Vlak svobody 1/?

13. prosince 2015 v 20:53 | Gregor Moldavit
Jak jistě víte, datum 13.12.2015 znamenalo v Čechách nové jízdní řády a různé změny v železniční dopravě. Mimo jiné i otevření nových spojení. No a o tom jednom bych vám chtěl něco povídat. Aš - Selb. Udělali jsme si tam se ženou ten den výlet, nežijeme odtud daleko. Pro mě tady byla jedna zajímavá historická událost, "Vlak svobody", kdo to vidí obráceně, tedy aspoň "vlak 3717". Onen unesený rychlík z Prahy, který roku 1951 na této trati jednoho krásného dne na konci světa v Aši nezastavil a hnal se dále do země ovládané ještě třídním nepřítelem. K němu se ale asi dostanu až v dalším dílu.

To je ale krásná lokomotivka, až se srdce směje.

Dnes už všechno vypadá trochu jinak. Takový dnešní vláček odpálí jako píchlý včelou a než si sednete, jste v další stanici. Vzpomněl jsem si u toho na vyprávění Jaroslava Haška, jak se vydal vlakem ze Smíchova někam do Štěchovic. Tenkrát byl asi Smíchov jižní kraj Prahy. No, vlak se řítil českou krajinou a sotva uběhl den a noc mohl průvodčí pyšně prohlásit, "už vidíme na obzoru Chuchly". To možná skutečně tahle lokomotivka byla. Já ale něco takového viděl v mládí ještě v provozu. Na toulkách po vlasti české ukazovali mi lidé v jedné končině takový vláček a říkali pyšně:
"Nejpomalejší železniční spoj v Evropě máme my tady, ze Zruče do Kutné Hory. Táhne ho ještě stará Rušeň."
Kdo ví, co to znamená, ať mě poučí v komentáři. Myslím, že to nebyl nějaký model, rušeň má více významů. V každém případě ten vláček dělal se zastávkami asi 20 km za hodinu.
Onen "vlak svobody" ale nejspíše táhla rychlíková lokomotiva oné doby. Ta s tou rudou hvězdou na čele, nebo na kotli. Vypadala už hodně jinak a vytáhla jistě bez problému aspoň 100 km/hod. Pokud - jo, pokud ta trať nebyla nějak zarubaná, třeba železnou oponou.

Dnes ale o tom novém spojení a hlavně o aktuální situaci, politické i hosodářské, která by mohla více lidí v Čechách zajímat.
Tenhle most, nedaleko bavorského města Selb, tady v létě ještě nebyl.

Tato trať byla komunisty přerušena roku 1951, po únosu vlaku, potom znovu kapitalisty 1995, pro nehospodárnost. Ale i tady se časy mění. Dnes je to spojení zase nutné. Hlavně kvůli transportu pracovních sil z českého pohraničí do Německa. Češi investovali 14 milionů korun, 2 km, Němci 75 milionů Euro, 5 km, tedy asi 375 milionů korun.
Tudy se jede dále na západ.
A tady je ten druhý směr - Aš. Tam co je za tím baráčkem ten les. Nová trať, ale tudy vedla i ta stará a někde na tomto místě tenkrát zůstal stát onen vlak 3717. Brzdy vlaku byly záměrně vypnuty a lokomotiva samotná ty vagony neubrzdí. Proto strojvůdce nechtěl riskovat další cestu do Selbu. Netušil, jaké riziko ale bylo v tom, zastavit v polích nedaleko české hranice. Ve vlaku se nacházelo 12 ozbrojených příslušníků SnB. O tom všem někdy příště.

Už je pozdě večer, příště zase dále o tom novém i starém vlaku. Nyní ještě jedna rada, kterou bude jistě chápat jen velmi málo lidí.
Povšimněte si upevnění kolejí takovým ocelovým motýlkem. Tady jsme v Německu.
A takhle vypadají v Čechách. Když vyjdete z nádraží Aš, pak po dvou kilometrech zcela náhle, z jednoho pražce na druhý, se ta péra změní. Tím tady dnes poznáte, že jste v Německu. Tady na onom místě, kde za komunistů stála železná opona.

Když onen vlak 3717 zastavil, věděl strojvůdce dobře, kde se vlak nalézá, ale pasažéři (studenti gymnasia v Chebu) hráli mariáš a nevěděli ani co se děje. Na poli kopala nějaká babka motyčkou a řekla jim, že jsou v Německu. Tohle ovšem byla v tu dobu veliká otázka všech těch, co se za nocí na vlastní pěst prokusovali někam na ten západ. Kde vlastně jsem? A komunisti na tom postavili třeba svoji akci "kámen", falešnou německou hranici, před tou skutečnou.

O tom třeba trochu příště...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 wawat wawat | E-mail | 14. prosince 2015 v 1:35 | Reagovat

Vzpomněl jsem si u toho na vyprávění Jaroslava Haška, jak se vydal vlakem ze Smíchova někam do Štěchovic. Tenkrát byl asi Smíchov jižní kraj Prahy. *************   záleží kdy se příběh odehrál, jestli před rokem 1922 nebo až po té. Do roku 1922 byl Smíchov samostatným městem!!

2 nar.soc. nar.soc. | 14. prosince 2015 v 16:35 | Reagovat

Lokomotivě řady 310 se pro komínovou nástavbu říkalo kafemlejnek. Za mého mládí obsluhovala lokálku Hrušovany u Brna - Židlochovice ( 3km). Byla to v r. 1896 sláva, když první lokálka přijela. Měla za Rakouska zvláštní privilegium. V Hrušovanech od rychlíku z Vídně odpojili salonní vagon s arcivévodskou rodinou a přes cukrovarské kolejiště přijeli na 50m k zámku. Členové císařské rodiny ( arcivévoda Bedřich = markýz Gero ) byli bez povyku doma. Denně se od vídeňského rychlíku dovážely objednané pochutiny na arcivévodský stůl. Přítrž tomu později udělala arcivévodkyně Isabela = španělská princezna, která rodila každoročně. Když měli 9 dětí, zrušila objednávky z Vídně i místní květinovou zahradu. Zavedla zelinářství na prodej výpěstků a nepovedené šly do kuchyně. I arcivévodové měli starosti s věnem pro svých 6 dcer.

3 Jaroslav Pokorný Jaroslav Pokorný | E-mail | 15. prosince 2015 v 11:22 | Reagovat

Aby mohl vlak 3717, směřovat do NSR, bylo třeba, jen přehodit výhybku. Nevím, jak se tehdy výhybky přehazovaly, ale předpokládám, že ještě ručně. Gregore, máš informace, jak se výhybkář, domluvený se strojvedoucím a ostatními nádražáky, dostal do rozjetého vlaku? Jinak mě fascinuje tupost komunistů, že tam dali závoru, ale výhybku nechali funkční.

4 gregormoldavit gregormoldavit | 15. prosince 2015 v 11:40 | Reagovat

[3]: JP
Ve 3. dílu to popíšu. Výhybka zřejmě neexistovala, nebylo kam odbočovat. V Aši byl konec, koleje ovšem vedly dále do Selbu. Z toho byl Aš vytápěn, jenže českým uhlím, které tam nákladní vlaky vozily. Byla tam blokáda tratě, která se ale moc nepoužívala. Únosci si tedy před tím zjistili, v jaké je poloze. Onen člověk pak rychle odjel autem do Chebu, kde přistoupil. Když se tedy vlak řítil, asi 70 km/hod, k hranici, byla ta informace už hodně zastaralá, ale vyšlo to. Po únosu vlaku komunisti tu trať přerušily.

5 Jaroslav Pokorný Jaroslav Pokorný | E-mail | 15. prosince 2015 v 12:28 | Reagovat

Výhybka byla na ašském nádraží, ale nepoužívala se. Přehodil ji jeden z organizátorů akce který pak nastoupil do vlaku přímo v Aši. Po této akci, komunisté vytrhali koleje nejen směrem k Selbu, ale na všech tratích, které vedly přes hranice na západ.

6 gregormoldavit gregormoldavit | 15. prosince 2015 v 13:49 | Reagovat

[5]: JP
Do tohoto vlaku bylo v Aši těžko nastoupit, nádraží projeto rychlostí 70. Poslední nastoupili v Chebu. Jinak se pochopitelně nepřu, já tam tenkrát nebyl. Napíšu o tom ještě v dalších dílech.

7 Jaroslav Pokorný Jaroslav Pokorný | E-mail | 15. prosince 2015 v 18:15 | Reagovat

OK, tak si hod do vyhledavače vlak svobody 3717 a tam k tomu je několik adres. Ten vlak v Aši zastavil. Já tam taky nebyl, jen se pokouším dopátrat logikou, jak se to mohlo stát. Kdyby tam nebyla výhybka směr NSR, tak tam nemohlo nic jet. A že by byla jen přímá linka do Německa, tak tam nemohl být žádný provoz.

8 gregormoldavit gregormoldavit | 15. prosince 2015 v 19:50 | Reagovat

[7]: JP
Ten vlak v Aši nezastavil! Kde by se v něm pak těch 110 převezených, 12 soudruhů SnB vzalo? Proč nevystoupili?

9 Jaroslav Pokorný Jaroslav Pokorný | E-mail | 16. prosince 2015 v 9:49 | Reagovat

To nevím, mám informace o tomto vlaku někde na DVD, stažené z netu, či z televize o tom, jak končil komunismus v Československu a v NDR. Nevím, zda bohužel, či bohudík, ale mám toho tolik, že nejsem schopen dohledat detaily k vlaku 3717. To by bylo tak na dva dny. Nevycházej z představy, že všichni příslušníci StB, byli srdcem oddaní režimu. Myslím, že to ho využil ex ministr vnitra Sacher, když si byl vědom, že StB nelze zlikvidovat jako celek, vzhledem k jejím těsným vazbám na NKVD a tak jednu polovinu příslušníků (1.500 mužů) převedl do nových struktur bezpečnostních složek po sametu a druhou část (1.500 mužů) rozpustil. Postavil tak proti sobě skupiny, kde se kluci znali a mohli vědět, co očekávat od druhých. Tím tu proruskou skupinu značně otupil. Takže kdo ví, kteří estébáci byli ve vlaku.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama