Starořecká nahota

12. září 2011 v 16:03 | Gregor Moldavit
Upozorňuji, že tento článek jsem již jednou zveřejnil. 17. července 2010 v 21:04

Je nahota nemorální?

"Místní barbaři mají jednu zvláštní vlastnost. Nesmějí se ostatním ukázat nazí."
Tuto zajímavost popsal Hérodotos (5. století př.n.l.), otec dějepisu a velký cestovatel, z dnešní Malé Asie. Z jeho hlediska pěkná blbost.
socha jinocha v Delfách

Chodili snad, proboha, antičtí Řekové tenkrát nazí? Chodili! Ale ne "proboha", ono jim to bylo celkem jedno. Jejich bohům právě tak, ti jednali přesně stejně. Pochopitelně ne pořád, ale antika si skutečně s nahým tělem hlavu nelámala. Ve Spartě chodily i zralé dívky úplně nahé, kdy se jim zachtělo, ale pouze do svatby. Vdaná žena už musela být oblečená. Muži zřejmě žádná pravidla neměli.

Nesmět být nahý asi blbost bude, ale tak úplně jasné a logické to celé zase není. Každá doba i kultura k nahotě zaujímala nějakou pozici, to vše se určitým způsobem vyvinulo a na tom se konečně dodnes nic nezměnilo.
Při kontaktu dvou kultur byl tedy důvod k údivu nad tím druhým. Coby student v Heidelbergu, v sedmdesátých letech, jsem byl členem universitního judo-klubu. Jednou holky po tréninku zjistily, že mají rozbité sprchy. Pár jich jelo domů zpocených, ale celá řada šla docela klidně k nám, do mužských šaten, kde se holky svlékly a šly s námi sprchovat. Pro mě, člověka z Čech, věc velmi nezvyklá. Byl jsem ovšem už v mládí na FKK v NDR, takže zase nic tak strašného. Lze si ovšem představit těžký šok několika obřezaných Arabů, když k nim do sprchy náhle přišly nahaté holky. Pak nám postavili saunu a člověk si ta vysportovaná, nahá těla těch bohyň mohl se zájmem prohlédnout každý týden. Zvykli si i arabští muslimové.

(Nemůžu si tady odpustit jednu zlomyslnost. Jistý pan Šupa měl na NOVINKY před krátkou dobou pojednání o tom, jak hluboký výstřih způsobuje negativní energii, která se hromadí kolem celé zeměguly. Co vlastně podle něj potom způsobuje úplně nahé ženské tělo, nebo třeba celá nudipláž? Naštěstí nejsou známy žádné výsledky skutečného měření, které by existenci této negativní energie potvrzovaly.)

Někdo by si možná myslel, že se v uvedeném příkladu jednalo o rozdíl mezi společností kapitalistickou a komunistickou. Tak tomu nebylo. Jistě v Čechách byly nahotinky zakázané jak ve filmech, tak v časopisech. Když v roce 68 vznikl v Praze první striptýzový bar, byla to senzace a pro ortodoxní komunisty další důkaz imperialistické ideologické diverze. Sovětské tanky pak, mimo jiné, onen bar rychle zavřely a nastolily opět vládu pracujícího lidu, který chtěl pouze budovat socialismus a žádný striptýz si nepřál. Jak už jsem uvedl, v NDR v tu dobu nejen existovaly rozsáhlé nudipláže, ale i v televizi si socialistický občan mohl klidně prohlédnout holá prsa. Byl to tedy spíše rozdíl mezi Čechy a Němci. Kde se vzal? Asi přišel ze země, kde zítra už znamená včera.
Politik Zdeněk Mlynář ve své knize "Mráz přichází z Kremlu" popisuje případ, kdy se student vsadil, že na koleji projde patro jenom v trenýrkách. Byl za to okamžitě vyhozen. Pro Mlynáře zcela nepochopitelné, něco takového byla v českých internátech věc naprosto samozřejmá, když se třeba někdo šel sprchovat. Čeští komunisti zřejmě po roce 1948 ochotně převzali tohle ruské puritánství, Němci se na něj vykašlali.

V posledním případě se ovšem nejedná o kulturu nahého těla (FKK), ale o věc ryze praktickou. Tady mají puritáni občas těžký život. Kdysi jsem projížděl Island a navštívil i jednu přírodní zajímavost. Vylezl jsem na zasněžený kráter vulkánu, sešel do jeho nitra a po ledu zamrzlého jezera došel k druhému vnitřnímu, ještě činnému kráteru. Vlezl do něj, svlékl se do naha a zaplaval si v horkém bahně. Just v tu dobu ale přišla také malá skupina autobusových turistů. Udělali to samé, co já, jen jedna trochu starší žena jaksi nevěděla. Nakonec se tedy svlékla do spodního prádla a vlezla do té horké bublavé břečky taky. Všechno dobré, než jsme zase vylezli. V ledovém větru jsme seškrabali z těla bláto a rychle se oblékli. Nebohá žena nenašla v malém kráteru vulkánu žádný paravan a oblékla si vše přes mokré spodní prádlo. To se jí prosáklo do vrchního oblečení, takže vypadala poněkud pruhovaná. V tomto stavu se potom vydala přes sněhové pláně. Snad jí moc nenastydnul měchejř.

Být nahý a na všechno se vykašlat je tedy občas docela praktické. To není jenom věc přírodních národů, které už jsou ovšem dnes často ovlivněny křesťanskými či islámskými misionáři a nevědí, kam vlastně patří. Už ve středověku to lidé brali jak bůh dal. Je známo, že v době gotické nesměla dáma ukázat ani kotníky. V té době se udála ve Španělsku následující příhoda. Následník trůnu dětského věku byl asi nemocný a začal v noci křičet. Seběhlo se k němu služebnictvo i dvorní dámy a sice tak, jak tenkrát spali, tedy nazí. Jak se dochovalo, bylo jim to všem srdečně buřt. Ráno už ty dámy ale zase nesměly ukázat kotníky.
K oné rekonstrukci bitvy v Thermopylách zněla jedna otázka, zdali Staří Řekové chodili v takovýchto "oděvech"?
Jak uvedeno, chodili často, ale ne do bitvy. Tato socha jistě neodpovídá skutečnosti. V boji hoplít nosil bronzový hrudní pancíř a chrániče nohou až nahoru přes kolena. Stehna a střed těla si musel chránit štítem.

Kolem pasu měl voják nějakou takovou symbolickou sukničku a pod ní, jak vidět, asi většinou nic. Ono to tak bylo v tomto případě docela praktické a sice z více důvodů, které si snad každý dokáže sám odvodit.

Nazí bojovali Řekové pouze na Olympiádě a sice jenom muži. Ženy, kromě kněžek různých bohů, tam neměly přístup. Nikoli ovšem proto, že muži byli nazí, ale proto, že ona společnost byla silně patriarchální.
Aby vše mohli správně sochat, bádali Řekové nad prací vědeckou.

Ve středověku se na universitách řešil problém, jestli i žena má duši? Nikdo však nikdy nepochyboval o tom, že žena má tělo. A právě tohle tělo po všechny časy motalo mužům hlavu. Je totiž velký rozdíl v tom, odhalit tělo za účelem vykoupání, nebo jeho vystavení na obdiv.

Kristus se k tomu vyjádřil:
"Kdo na ženu v hříchu pohlédne, jako by s ní zhřešil."
O to třeba jde na nudipláži, tohle dokázat. Pohlédnout na ženu bez dalších myšlenek. Pro hříšníka mého typu žádný problém, viděl jsem nahých žen mnoho, ale co má dělat nějaký svatý muž, pro kterého je žena nástrojem ďáblovým. Ten jinak než v hříchu na ní pohlédnout nedokáže i kdyby se snažil sebevíce. (Pokud je normálně sexuálně orientovaný, což už do tohoto článku nepatří.)

Co třeba tyhle holky, které zde zcela nestoudně vystavují svoji nahou kůži na obdiv?
Onen TV-pořad jsem nikdy neviděl, tahle fotka byla na internetu. Něco mi na ní připadalo nemorální, jen jsem nevěděl co. Pak jsem to pochopil. Ty jejich bikiny.

Chápu ty holky, vždyť v téhle soutěži jde o to nejdůležitější na světě, tedy o peníze. Musí se předvést v celé své kráse. Pak ale by měly být rovnou nahé, aby se vše dalo skutečně posoudit. Nahé tělo má v sobě krásu a přirozenost. V těch plavkách jsou to skutečně pouze nádoby hříchu.

Jestli se mi ty holky líbí? Ale jistě, jenom ženy s postavou odpovídající antické řecké kráse se mi líbí mnohem více.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 ruža z Moravy ruža z Moravy | E-mail | Web | 12. září 2011 v 16:35 | Reagovat

Doby, kdy ukázat nahé tělo  bylo normální se střídaly. Nejvíce se to projevovalo ve vyšších vrstvách, lidé na venkově se začali zahalovat až po ,,hlásání kněží" o hříšném těle. Mluví se o ,,muslimském" zahalování žen, ale o kolik se lišily obyčeje na venkově třeba na Slovensku ještě v r. 1962, kdxž jsem tam byla  s rodinou u babičky na dovolené a na zahradě jsem se ,,slunila" v opalovačkách, dívala se na mne babička jako na zjevení. U nich se prý tak svlékají jen děti, ale vdané ženy ne. Co kdyby je někdo viděl? Lehká šatová zástěra skoro po kolena, aby měla radost, že jsem ,,cudná", to spravila. On nakonec ani nebyl moc čas na nějaké slunění.

2 Pavlína Pavlína | 12. září 2011 v 18:58 | Reagovat

Pan Šupa je pan Šupa. Tedy ještě jsem si fakt nevšimla, že by nějaká ženská vydávala svým výstřihem negativní energii. Tedy pokud to zrovna není případ, kdy má ženská bradavky odřené od chodníku : ) Stud skrývaný za náboženský fanatismus a falešné puritánství.
Nahota ve své podstatě vyzařuje krásu a umění, pokud se nezvrhne v pornografii.

PS: víte, jak krásné známky dostávám ze zkoušek mých profesorů? Proč ne, jsem ženská a mám co nosit : )

3 babka babka | 14. září 2011 v 17:13 | Reagovat

Jak by asi vypadala nahota, kdyby se odbouralo -ro-?

4 kraken kraken | 14. září 2011 v 20:16 | Reagovat

V našich zeměpisných šířkách má nahota své limity. Je tady zima a osm měsíců v roce se topí.Existuje sice několik procent žen od 15. do 3O.let,které vypadají bez šatů skvěle, ale ten zbytek chytře dává přednost oblečení, protože je k nim přívětivější a prodlužuje možnost jejich veřejné prezentace.Co se týká mužů, mám za to,že tento problém u sebe vůbec neřeší a jediným hlediskem je jejich pohodlí. :-)

5 Ronik Ronik | E-mail | Web | 25. června 2012 v 14:59 | Reagovat

Ale jo, proč ne....:-)

6 Janek Janek | 15. září 2013 v 9:15 | Reagovat

Nahotu ano,exibicionisté by pod nahou kůži skrývali kalhoty a ženy by v parku na ně volali fuj.Ale být nahý,nahá je hezké a lidem jen vadí že jejich tělo má nějakou nedokonalost.Vím to,rád jsem nahý tam kde mi to dovolí,bar,byt,pláž a lide,ne všichni říkají že by chtěli,ale? Viz věta před tím.Je hezké vidět jak ženám se pohupují prsy,mužům penisy(nebo jen míří(bradavky)hádejte komu častěji a  
jen ti co křičí fuj se předvádějí někde kde můžou ublížit,ne tělu ale duši.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama