O vandalech a Vandalech

1. října 2010 v 12:50

V jednom dílu Nibelungů jsem se zmínil o Vandalech, což byl germánský kmen vandrující Evropou a nakonec sídlící v severní Africe. Jistě se jednalo o válečníky, dobyvatele a kořistníky, přesto bych chtěl tento výraz upřesnit.
Rok 455, Vandalové drancují Řím. Obraz je z druhé půlky 19. století

Po dobytí Říma roku 455 n.l. si tam počínali tak, že se od té doby jejich jméno stalo synonymem pro ničitele kulturních hodnot. Toliko aspoň běžná představa, tak jsme se to taky učili ve škole. Vzpomněl jsem si na ně, když jsem tento týden na SEZNAMu četl článek o vandalismu v Novém Jičíně. (vandalove-ponicili-cirkevni-pamatky-i-pamatnik-padlym)

Vandalové coby svévolní ničitelé? Odpovídá to skutečně historickým událostem? Neodpovídá!

Ona malba vznikla sice 1500 let později, autor ji maloval podle vlastní fantasie, ale náhodou se strefil. Ničí na něm snad Vandalové něco? Vůbec ne, pouze kradou na co přijdou. To ovšem neodpovídá dnešnímu pojetí výrazu "vandal".

Archeologové si dali v posledních letech záležet aby se o nich více dozvěděli a zjistili věc dost překvapivou. Vandalové byli velmi kulturní národ. Nezanechali žádné písemnosti, sami toho moc nepostavili, ale nakradené umělecké předměty chovali v úctě a vážnosti.

Kdysi jsem šel s jednou rodilou Benátčankou po jejím pyšném městě a u Dóžecího paláce jsem utrousil poznámku:
"Vždyť je to každý pes jiná ves. Ty sloupy jsou každý jiný, je to podivná stavba."
"To je všechno postaveno z nakradeného materiálu," vysvětlila mi Benátčanka hlasem českého majitele chaty na Sázavě, ze kterého vyznívala spíše pýcha, nežli provinilost.
Přesto není Benátčan synonymem ničitele. Vandalové sice drancovali, ale místo ničit umělecké předměty, je pouze kradli. To je ovšem něco úplně jiného.

Historikové se rovněž dali do hledání, od kdy se vlastně tento výraz používá. I tedy přišlo překvapení. Poprvé ho zřejmě použil francouzský biskup von Blois, 28. srpna 1794, když mluvil o jakobínech, coby ničitelích. Tito revolucionáři ničili co jim přišlo pod ruku, všechno byl symbol starého řádů, jenž musí být svržen a vyhlazen. Jejích počínání nazval onen biskup "vandalismus", čímž tento výraz přišel na svět.

My tedy nyní víme, že by se měl spíše používat výraz "jakobinismus", neřku-li "komunardismus".
Češi by zase mohli říkat "husitismus". Ti totiž napáchali nepopsatelné škody na všech tehdejších gotických kulturních památkách.

Ale ani husiti nebyli přímo vandalové, v dnešním slova smyslu, nýbrž ikonoklasti. Neničili tedy svévolně z barbarství, ale cíleně, neboť jim to jejich ideologie přikazovala. Vše krásné odvádí od boha a proto je vše krásné potřeba odstranit.

Výraz "vandal" je však na světě už tak vžitý, že tímto článkem na tom asi nic nezměním.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 caracola caracola | 1. října 2010 v 17:49 | Reagovat

Češi by zase mohli říkat "husitismus". Ti totiž napáchali nepopsatelné škody na všech tehdejších gotických kulturních památkách.-

V době husitského hnutí to ovšem byly nikoliv památky, ale  novostavby.

K dobru lze přičíst Vandalům i to, že zakázali zabíjeni při gladiatorských představeních. Křesťané po získání moci ponechali tento  zabíjecí cirkus nadále v provozu.

2 Paolo Paolo | 1. října 2010 v 18:02 | Reagovat

Docela zajímavé pojednání a objasnění všeobecně rozšířeného pojmu. Neobjasněnou zůstala otázka, proč biskup Blois (asi spíš de, než von) použil výraz "vandalové". Rovněž si myslím, že posuzovat jednání husitů a jejich pohnutky dnešníma očima je současný, dost rozšířený omyl.

3 autor článku autor článku | 1. října 2010 v 19:15 | Reagovat

[1] caracola

V příštím dílu Nibelungů ukážu fotku dalšiho pozdně románského, tedy raně gotického, chrámu, který v době husitů už byl přes 300 let starý.

Viděl jsem ale i umělecká díla, která byla stará pár let a už se jistě dalo mluvit o kulturní památce. Jak je stará např. La guernica od Picassa? To ještě není 100 let. Můžeme tedy říci, že se zde o kulturní památku nejdná?

4 Teplik Teplik | 1. října 2010 v 20:20 | Reagovat

Hezké ... i jak plynule přecházíte do "barbarství" :-) ... asi ten vandalismus bude v tom, že po jejich nájezdu vpodstatě bylo zničeno nesmrtelné město a největší a nejpyšnější říše té doby. Takový historický šrapnel :-D

5 rucuk rucuk | E-mail | 2. října 2010 v 0:41 | Reagovat

Zdravím vás, vidíte, jak je vše pomíjivé a jak se mění časem i pohled na různé činy. Někdy hrdinství někdy hrůza. Prostě dějepis je sled událostí poměřovaný názorem určité doby, lidského společenství. Příčiny dějů jsou různé a také různě posuzované- z opačných strany. Pro jedna je voják hrdina, pro druhé zabiják. Nenamlouvejme si, že lidé konali něco pro dobro všech, pouze pro dobro svoje v celé šíři jedince a určité společnosti.

6 rucuk rucuk | E-mail | 2. října 2010 v 0:42 | Reagovat

Pane Jiří, kde budete po skončení těchto blogů psát své zajímavé články?

7 Viveka77 Viveka77 | E-mail | 2. října 2010 v 9:32 | Reagovat

Paolo "proč biskup Blois (asi spíš de, než von) použil výraz "vandalové""

No nejspíš asi proto, že pro Řím bylo jedno, jestli vandalové umělecká díla zničili nebo odnesli, prostě Řím zůstal bez nich a spustošený.

8 Láda Láda | E-mail | 2. října 2010 v 11:40 | Reagovat

Při válkách se vždy "přemísťovaly" umělecké i jiné poklady. Švédové za Třicetileté války, když se jim zradou jednoho šlechtice podařilo dostat na Hradčany, ukradli velmi cenné Rudofinské sbírky a v katedrále urazili nosy na bustách českých králů, dodnes jim je nikdo nepřilepil. Němci brali poklady všude, některé z nich, např. jantarová komnata, se nikdy nenašly. Rusové pak odvezli sbírky z Drážďanské galerie, po čase je však vrátili, což je však spíše výjimka. Kradení pokladů patří ke zlům, které páchá válka, ale je to zlo.

9 autor článku autor článku | 2. října 2010 v 12:01 | Reagovat

[6] rucuk, E-mail, 2.10.2010 00:42

Gregor by se česky řeklo Řehoř. Ale mám i jiná jména a ty lidé v různých zemích vyslovovali různě. Gregor jsem byl nazýván dost často, ač to moje skutečné jméno vůbec není.

Po novém roce si možná udělám vlastní HP, nebo přejdu na nějaký jiný server, nebo toho psaní taky už nechám. Ono je to stejně spíše pro užší vrstvu čtenářů.

Nyní mám rozpracováno ještě mnoho vyprávění ze starých i nových dob, některá v Čechách prakticky neznámá. Problém je, že časově nic nestíhám. Nejsem ještě důchodce a tak se k tomu dostanu pouze o víkendu.

Z mého díla možná zůstanou pohádky, které babičky vyprávějí vnoučkům, Tak nejspíše nezaniknou, ač za čas už nikdo nebude vědět, kde se na světě vzaly.

10 rucuk rucuk | E-mail | 2. října 2010 v 12:11 | Reagovat

9-Omlouvám se, víte máme v býv. třídě  jednoho Jiřího, kterému jsme říkávali Gregore a tak se asi stalo, že jsem to zaměnila. Na jménu ani tak nezáleží, spíš na tom co a jak píše, ne? Pohádky, pokud zůstanou, není to na škodu generacím příštím. Klasické , ne ty ,,zrůdy", které jsou dětem mnohdy předkládány a paradoxně se jim i líbí.

11 Viveka77 Viveka77 | E-mail | 2. října 2010 v 12:38 | Reagovat

Jiří je spíš Georg, ne?

12 autor článku autor článku | 2. října 2010 v 13:18 | Reagovat

[11] Viveka77,

Zcela správně.

13 Zdenka Zdenka | 3. října 2010 v 14:09 | Reagovat

...Ideologie přikazovala...

Ve jménu ideogologie, ve jménu Boha, ve jménu XY,... lidé si vlastně vždy potřebují zdůvodnit své činy.

14 autor článku autor článku | 3. října 2010 v 16:57 | Reagovat

[13] Zdenka

Ničitel se velmi rád stane příznivcem ideologie, která mu přikazuje ničit.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama