Antická sexualita 2/2 - Výtěžek rozkoše

12. srpna 2010 v 14:11

Jaké byly ženy v antice? Ať otevře se země a vydá o nich svědectví. Nálezy mluví jednou řečí. Nebývaly tehdy ženy jiné, nežli jsou dnes.

Zlaté umělecké šperky, prsteny, náušnice, nádherné šaty,
marnivé obrázky a lechtivé sochy, hřebínky, mističky na líčidla, lahvičky na parfémy, a ...
... a samošuk!

Inu, nebývaly tehdy ženy jiné, nežli jsou dnes. Ale jak čtenáři píší, povoleno je vše, co je duši i tělu příjemné. Jejich bohové tehdy určitě neměli nic proti. Vždyť nebyli sami vůbec lepší.

Tyto předměty z oněch časů se nacházejí poměrně často.
(Jen tak mimochodem. Té paní, která je zodpovědná za tuhle vitrínu v národním museum v Aténách bych šetrně vysvětlil následující:
Kdyby nějaký specialista k tomuto ústrojí domaloval jeho vlastníka, musel by tento právě stát na hlavě! Jinak řečeno, ač ten předmět žádné nohy nemá, stojí vzhůru nohama.)

Antická sexualita se od té dnešní patrně lišila tím, že muži byli povětšinou bisexuálové. Považovali to za celkem normální a významní činitelé měli kromě milenek i milence. Naopak své ženy zanedbávali a nebydleli s nimi pohromadě dnešním způsobem. Ženy v bohatších rodinách měly vyhrazené první patro, kde žily společně s otrokyněmi a tak celkem na jejich úrovni. Právě onen záhadný Perikles udělal na tehdejší dobu něco velmi nezvyklého. Vzal si svojí ženu k sobě do ložnice a spali vedle sebe, jako je v dnešním manželství běžné.

Život žen v antice zřejmě poněkud připomínal jejich postavení v dnešních islámských zemích. Nechodily sice zahalené, právě naopak, třeba úplně nahé, ale žily v silně patriarchální společnosti. (Prosím žádnou diskusi o tom, jak pouze islám to dělá správně. Byl jsem ve více islámských zemích a pracoval tam. Jistě hrozně krásné, když muž přijde večer se svou kompletně zahalenou ženou, ověšenou zlatem, do klenotnictví a tam jí koupí padesátý zlatý náramek. Nemyslím ale, že by jí nějaká evropská žena mohla cokoli závidět. Zlatá klec je taky klec! Slávka v těch zemích žila dlouhou řadu let, ta by mohla vyprávět, jaký vztah ty ženy mají k těmto mužům.)

Jestliže obdivujeme antiku, jistě právem, pak tady musíme být opatrní. Dle mizerných pánských magazínů chce být žena milována kdykoli a jakkoli. Žena potřebuje nejprve citový vztah, potom musí být na milování naladěna, ne třeba právě sedřena celodenní prací a ještě starostmi, jak zítra zaplatí činži. Právě v tomto bodě mám dojem, že to ženy v antice tak snadné s milováním neměly. Často byly spíše znásilňovány, než milovány.

Dle útržkových zpráv nebyli např. Sparťané zřejmě vůbec velcí milovníci. Spíš jen plodili děti, přesněji řečeno vojáky.
Myslím, že onu spartskou výchovu jim může závidět jen nějaký pošetilý mladík, toužící po válečné slávě nebo hrdinské smrti. Zachovalo se vyprávění jednoho aténského filozofa, který Spartu navštívil. Dle jeho názoru nebylo pro Sparťana žádné hrdinství padnout v bitvě, spíše vysvobození z mizerného života, který nestál za to být žitý.
Když si vzpomenu na 2 roky svého vojenského života, nejčestnější povinnost mladého muže, jak to tenkrát komunisti nazývali, pak s ním musím souhlasit. My ale počítali dny do civilu. Pro Sparťany mohlo přinést vysvobození snad teprve stáří, což znamenalo více než 60 let. Těžko čekat, že by svým ženám mohli nabídnout skutečnou lásku, když ji sami vůbec neznali.

Ale jistě žily tenkrát i ženy, které byly skutečně milovány a které chtěly být milovány.

Co na to kněží v chrámech pohanských bohů? Kárali hříšné lidstvo jako dnešní kněží? To nevím, záznamy v tomto smyslu mi nejsou známy. Oni totiž ti jejich bohové nebyli zrovna lepší. Jinak řečeno, hřešili, až se hory zelenaly. (Pokud už se tomu tehdy "hřích" říkalo.) Zeus, vládce bohů, nenechal žádnou ženskou na pokoji. Tu oplodnil coby labuť, jinou jako zlatý déšť. Evropu unesl proměněný za býka. Bohové měli tedy vlastnosti lidské a sexualita nebyla výjimkou. I oni jí přikládali náležitý význam a brali ji velmi vážně.

Na závěr jedna veliká otázka. Sex milují muži i ženy! Kdo však z něj má vlastně větší požitek?

Jednou nastala takováto diskuze mezi vládcem bohů Diem a jeho ženou Hérou - kdo při milování má větší výtěžek z rozkoše? Muž, nebo žena? Aby nedošlo k omylu, oba to přičítali tomu druhému pohlaví. Héra vycházela z toho, že muži se lásky doprošují u žen a ne opačně, takže jim sex musí skýtat rozkoše mnohem větší. Zeus naopak trval na tom, že takový děvkař jako on, ženy dobře zná a ví, jak to mají rády.

Jelikož se nedohodli, zašli si za odborníkem, který to mohl posoudit. Tím byl jistý smolař jménem Teiresias. V mládí se mu stala věc podivná. Pozoroval dva hady při kopulaci a neměl nic lepšího na práci, než je při tom vyrušit. To se znelíbilo jakémusi bohovi, který ho za trest proměnil v ženu. Tak žil Teiresias sedm let coby žena, jak ten osud snášel, se nedochovalo. Pak se událo to samé znova. Opět přistihl ty dva hady a opět je při tom vyrušil. Onen bůh nebyl zrovna příliš nápaditý a nepřišel na jiný trest, než mu zase změnit pohlaví. Tím se stal znovu mužem a žil nerušeně dále. Aspoň do té doby, než k němu přišel Zeus a Héra, aby je rozsoudil. On byl přeci mužem i ženou. Teiresias si asi neuvědomil, že s bohy není radno si zahrávat. Místo vše diplomaticky ukecat a přikývnout oběma, odpověděl po pravdě:
"Jestliže největší rozkoš při sexu může být stupeň 10, pak žena dosáhne 9."
"A muž?" otázala se Héra zvědavě, patrně si už jistá vítězstvím. Slušelo se patrně tehdy (jako dnes) ženám vydávat se za cudné a zdrženlivé, sexu se spíše jen podvolující.
"Muž zná pouze ten 1. stupeň," odvětil Teiresias.

Za to, že mužům na ženy píchnul jejich největší holčenčí tajemství, ho Héra na místě ranila slepotou. Zeus to sice nepovažoval za správné, ale jeden bůh nemohl měnit rozsudek boha jiného. Kompetence byly zřejmě jasně definovány. Za to mu ale daroval věštecké nadání a dlouhý život. Jelikož věštění tenkrát (jako dnes) znamenalo výborný kšeft, Teiresiás zbohatl a žilo se mu dobře.

My muži tedy od té doby víme, jak se tyto věci u žen mají, ale předstíráme, že to nevíme, abychom ženy v jejich hře na cudné a odmítavé nerušili.

***

Letos na jaře jsem navštívil Řecko a co jsem tam viděl a slyšel, vám tady vyprávěl. Stačí Vám to? Takže tím končím. Aspoň do té doby, než přijdou podzimní mlhy.

Ještě malý dodatek:
V tomto řeckém seriálu jsem Čechům chtěl nejvíce říci článkem o bitvě u Maratónu:


Právě ten ale bohužel zůstal prakticky nepovšimnutý. Třeba se na něj ještě podíváte.

Pokud by moje vyprávění někomu v příštím čase chybělo, pak si může přečíst malou knížku, kterou jsem v ČR (pod jiným jménem) vydal.
Jmenuje se "Sága krále Laurina". ISBN 80-239-4762-1

Jednoho dne se vrací z daleké plavby vikingský drakar. Za večerního vyprávění se jarlova dcera Sittlieb dozvídá o podivném království trpaslíků na vrcholu horského masívu jménem Rosengarten. Na svém islandském poníku se pak vydává napříč mytickou Evropou raného středověku, aby onu říši nalezla a vstoupila do služeb jejího krále Laurina. Po mnoha dobrodružstvích se na své cestě dostává i na severní Moravu, kde se zúčastní bitvy proti Kumánům.

Knížka se dá i leckde vypůjčit v knihovně.

Gregor
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 rucuk rucuk | E-mail | 12. srpna 2010 v 14:22 | Reagovat

Potvrzuji, knihu jsem si koupila a je čtivá, zajímavá.

2 rucuk rucuk | E-mail | 12. srpna 2010 v 14:24 | Reagovat

Jen k tomu prožitku u žen. Jako může být dobrý a krásný hudební nástroj a musí být k němu i dobrý hudebník, aby vyloudil krásný, libý tón, tak i sebevíce sexu -lásky chtivá žena musí mít dobrého, citlivého milence-muže, aby měla pocity libé a ne - už aby byl konec-!!!!

3 autor článku autor článku | 12. srpna 2010 v 14:38 | Reagovat

[2] rucuk

Velmi dobře vysvětleno.

Něco takového jsem chtěl taky říci. Mnoho mužů, i pokročilejšího věku, tady má zcela mylné představy.

4 Ludmila Ludmila | E-mail | 12. srpna 2010 v 18:18 | Reagovat

Je to opět skvělé,k tomu není co dodat. Jen je škoda,že musíme čekat až do podzimu na další úžasné články.

5 autor článku autor článku | 12. srpna 2010 v 20:35 | Reagovat

[4] Ludmila

Do podzimu už to nebude dlouho trvat. Není taky těžké najít si tady moje starší články napsané v posledních dvou letech. Třeba i celou řadu pohádek.

Musím konečně dělat občas něco rozumnějšího, než jenom psát. Neuvádím tady své úvahy, nebo proroctví o konci světa, nýbrž spíše určité vědomosti. Jistě nedokonalé a můžu se v mnohém mýlit, ale každý článek stojí více hodin práce a to jsem ty vědomosti musel před tím někde nasbírat.

Začátkem září bych rád zase navštívil Rosengarten (skutečně existuje) a třeba si vylezl jednu skalní stěnu, až ke vchodu do říše krále Laurina. Už dnes mám trochu rozepsaná další vyprávění o všem možném a tam v Alpách jistě přijdou zase nové náměty. Snad se i ty další články budou pár lidem líbit.

6 Dana Dana | 12. srpna 2010 v 21:14 | Reagovat

Řecké dějiny jsou nádherně propleteny s bohy, které si lidé přizpůsobili ke svému životu. Je dobře, že se pak narodili lidi, kteří těm bájím uvěřili - př. H. Schliemann - a díky vykopávkám můžeme obdivovat věci, které se příliš neliší od těch dnešních.....

Přeji pěkný pobyt v podzimních Alpách, taky tam ráda zajíždím.

7 PR PR | Web | 13. srpna 2010 v 13:50 | Reagovat

Tímto bych se rád obrátil na všechny čtenáře tohoto blogu.

Pan Moldavit vám překládá historii, jak ji vidí on, nikoliv tak, jak skutečně byla. Pravidelně na to zapomíná své čtenáře upozornit.

Kdo chce znát naprosto odlišný názor athénského rodáka na Spartu, ať si přečte dílo Xenofónta, který se svým obdivem ke Spartě netajil.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Xenof%C3%B3n

Představa Sparťana, který spěchá, aby ho smrt vykoupila, je přinejmenším scestná, ale nejspíš nejlépe odpovídá vidění světa pana Moldavita.

8 Zdenka Zdenka | 13. srpna 2010 v 14:25 | Reagovat

...Jde tedy o to nebát se píchnout....

Tak, jako tak.....

Někomu je milejší, či vlastní, píchnurtí slovem,

jiným je milejší, či vlastní, píchnutí jehličkou při akupunktuře,

dalším je milejší, či vlastní, píchnutí svým vlastním tělem.

Tož a je na děvčatech co je milejší jim.

A že by se lidská kultura za tisíce let až tak změnila?

Ale kdepak.

9 lezba-hp lezba-hp | 29. září 2010 v 7:44 | Reagovat

uz bych to  chtel zazit na vlastni kuzi ten vant...sex.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama