Antická krása 2/3 - Tvar bohů

1. srpna 2010 v 18:04

Budeme si povídat o harmonii těla a ducha. (Kolik čtenářů s vyšším vzděláním dokázalo vypočítat hodnotu zlatého řezu a/b?)

V antice se onou otázkou elegance poměrů délek zabýval v 1. století př.n.l. jeden římský architekt jménem Vitruvius. Dle jeho bádání, člověk v sobě nějaké takové proporce má. Ty podle jeho záznamů namaloval později Leonardo da Vinci.
Člověk se dotýká kruhu i čtverce.

V době renesance pochopitelně musela přijít otázka, jestli bylo podle tohoto magického poměru (zlatý řez) konstruováno také lidské tělo. Umělci byli tenkrát zároveň vědci a právě tohle téma jim nedalo spát. Zkoumal to i malíř Albrecht Dürer a další. Že Bůh stvořil člověka považovali za skutečnost, že Bůh zná všechno, tedy i zlatý řez, právě tak. Jestliže tedy stvořil člověka k obrazu svému, musí být člověk v těchto proporcích.
Další hledali zlatý řez v jejich obrazech a jak názorně vidět, taky našli. Je to ovšem dost subjektivní pohled.

Jak namalovat člověka nebo jiný objekt, aby to bylo umění? Věrně nebo nějak trochu jinak? Patentní recept na to není.
Pračlověk se nad tím asi nezamýšlel, maloval, co viděl. Stál jsem v oné jeskyni v Altamiře se zatajeným dechem. Tohle dokázal lovec mamutů asi před 15 000 lety. Jakou hudbu asi dokázali skládat? Zpívali si nějaké písně? Škoda, že to se nemohlo dochovat.

V Egyptě malovali osobitým stylem:
Tuhle fotku se mi podařilo udělat bez blesku, pomocí několika zrcadel, která odrážela egyptské slunce. Takovým způsoben si tenkrát v podzemí svítili na práci.
Opěradlo trůnu Tutenchamona
Staří Egypťané zobrazovali člověka v podivně zidealizované formě. Oči na straně hlavy jako býložravec, všechny prsty stejně dlouhé a pokud se říká, že má někdo dvě levé ruce, pak o zobrazené královně Nefertari (vlevo) to platí doslovně.
Její šaty jsou už poněkud starší návrh, něco přes 3000 let. Kdyby si je nějaká dáma nechala dnes ušít, pak by v nich jistě vypadala vyloženě moderně. Mají krásu a eleganci, to samé platí i o špercích z té doby.
Mně se tyto malby tak líbí, že jsem za dlouhá léta nasbíral všechny povedené kopie (většinou z Drážďan) a vyzdobil si jimi kolem dokola můj obývací pokoj.
Staří Řekové znali perfektně anatomii a jejich zobrazení byla přesně odpovídající lidskému tělu. Alespoň u mužů. Tělo bylo silné, svalnaté, ale žádní kulturisté, jako se předvádějí dnes. Buď tenkrát nebyli, nebo se sochařům, coby předloha pro bohy, nelíbili. Přehnané lidé většinou nepovažují za krásné.

Pokud přesně zobrazovali i ženská těla, musely tenkrát obráceně všechny ženy vypadat skutečně jako bohyně. O tom si povíme příště.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 babka babka | 7. srpna 2010 v 18:55 | Reagovat

Trojúhelník. Široká ramena, útlé boky. Žádná chemie.

Nevím, proč, mně ten jejich plnovous připadá nepřirozený. Kontrastuje s jejich mládím. Vybavím si muže mezi 30-40 lety se šedivým plnovousem. Opravdu muži tak brzy šediví nebo jen v mé představě?

2 Arkadiusz Arkadiusz | E-mail | Web | 21. prosince 2011 v 14:37 | Reagovat

máte pěkný blog

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama