Národní divadlo

18. ledna 2009 v 9:41
Božena Němcová, věk 17 let

Jednu otázku jsem si položil při poslední návštěvě Čech.

Žijí tu potomci těch Čechů, kteří dokázali národní obrození, kteří nasbírali peníze na stavbu svého Národního divadla a kteří dali poslední na jeho obnovení, když hned ze začátku vyhořelo? Kteří by takovou sbírku dokázali dnes znovu?
Nebo už to jsou úplně jiní lidé, kteří by ho naopak nechali klidně zbourat a postavit na tom místě ruské kolo, či americký McDonald, kdyby to mělo přinést více peněz?

Takového Čecha, který by ho bez váhání pro vlastní prospěch nechal rozbořit, jenom aby si na tom místě postavil kolotoč, si dovedu představit. (A můj nejhorší nepřítel na těchto stránkách mě za to neprokleje. Ví dobře, že takových Čechů by se našlo více, než jeden.)

Jenže to není moje otázka. Ta zní:
"Žijí dnes v Čechách stále ti Češi, kteří postavili Národní divadlo?"

Mnohokrát stál jsem v rozvalinách měst a tázal se:
"Kdo jste? Kdo jste vy, kteří jste před tisíci lety tohle město postavili?"
Nuže, kdo jste, Češi? Kdo jste byli, když se kladl základní kámen Národního divadla? Jste to pořád ještě vy?

Můj otec mi v dětství říkal, že když šel kdysi po nábřeží starý pan Alois Jirásek, tak celé zástupy zdravily a smekaly. Dnes už by si ho prý nikdo nepovšimnul a nepozdravil, ta atmosféra je ztracena. Každý někam spěchá, vlastenectví už je pojem k smíchu.

Přijde rok 68, sovětské tanky, normalizace, jedna vlna emigrace za druhou, strašná doba temna, zvolna zmírnění teroru a tím nevyhnutelné svržení vlády KSČ. Teror se udržuje terorem, nelze ho liberalizovat. Přechod na tržní hospodářství se nepovedl, stát je rozkradený, rozprodaný a vytunelovaný, politikové zkorumpovaní, za Prahou stojí paláce nových milionářů a v parcích se povalují po stovkách bezdomovci. Poctivou prací si člověk vydělá tak na holý život, a kultura? Co je dnes kultura?

V mém mládí, údajně době už dekadentní, jsme znali populární herce jménem a nějakým výrokem z filmu. Dnešní průměrní hrdinové slabomyslných seriálů, anorektičky z pochybných soutěží a okoukaní vyvolení se v Čechách souhrnně nazývají "celebrity". Život znamená: užij si co nejrychleji teď v přítomnosti, kdož ví, jestli nějaká budoucnost ještě bude? Můžeme říci, že dnešní Češi zbarbarštěli? Jsou dnes schopni udělat podobnou sbírku na nějaký objekt, který by jim dal pocit národní identity a hrdosti, vedl je dále ve staleté tradici a byl pro ně posvátným symbolem?

Nevím, co by to mělo být, třeba knihovna jako chobotnice. Do jaké míry po ní ovšem průměrný Čech touží, to je otázka?

Ale řekněme kdyby, dokázali by na ni udělat sbírku? Češi, tento více vlnami emigrace zdecimovaný, šílenými systémy dezorientovaný, od všech režimů okradený, korupcí politiků zdemoralizovaný a dekadentní elektronickou "kulturou" zblblý národ?

Po všem co jsem poznal, bych dal následující odpověď:
Ano. Tento národ by byl schopný. On se od té doby příliš nezměnil, je to pořád ten samý národ. Ten, který dokázal národní obrození, který postavil Národní divadlo.

V době kina, televize, internetu a všech možných elektronických přístrojů už divadlo nemá ten význam, jako na konci devatenáctého století. Z pohledu té doby, tedy za takových okolností, nezbytně muselo už dávno zaniknout. Jenže ono nezaniklo a když se naposledy herci ukloní, pak lidé elektronické doby tleskají jako před sto lety, protože měli svůj zážitek. Nejen postavit divadlo, ale ani bych se nedivil, kdyby v případě nějakého žhavě diskutovaného referenda přišel překvapující výsledek. Nemyslím ten radar v Brdech, z téhle blbosti už nic rozumného nevyleze. Myslím skutečnou protiraketovou obranu proti všem, kteří Čechům upírají právo ji vlastnit.
(Srovnejte referendum roku 1986 ve Španělsku, proti NATO. Jedna levicová strana zahájila ohnivou kampaň proti členství a chtěla mluvit za celý národ. Nakonec však pouze 24 % Španělů skutečně hlasovalo pro vystoupení.)

Nikdo vlastně přesně neví, jak se většina za určitých okolností zachová. Když jsem za mlada přišel do Norimberku, vyprávěl mi jeden český varhaník, že je z naší generace naprosto překvapený. V padesátých letech viděl zástupy rudých pionýrů a poslouchal, co do nás propaganda leje. Domníval se, že naše generace je ztracená. V srpnu 68 nevěřil svým očím, když mladí šli s prapory proti ruským tankům.

Vzpomínám na sbírku po zlé povodni roku 2002. Z Čechů mně známých dali všichni, kromě jednoho vysloveně bohatého. Ten nedal ani korunu, ale ten taky není většina.

Položme si nyní obrácenou otázku:
"Kdo byli Češi koncem 19. století, generace Národního divadla?"
Takových Matějů Broučků, které zajímalo jenom pivo, tenkrát jistě žilo tolik, jako dneska.
Masaryk se postavil na samém počátku sporu 1877 za vědecké prozkoumání pravosti rukopisů Královédvorského a Zelenohorského, a stal se tím pro velkou část českých nacionalistů vlastizrádcem. Jak by dopadl dnes? Bezpochyby stejně. Pravdu ctít a milovat, to ano, přezkoumat pravost? To už ne.

Další příklad. Spisovatelský lexikon roku 1964 znovu uvedl, že tvrdé klima v Brixenu (lázeňské město na jižním svahu Alp) podlomilo Havlíčkovi zdraví a on pak umřel na tuberkulózu. Byl jsem šokován, když mi jedna mladá žena v Praze řekla, že se to dnes ve škole pořád ještě učí. Za 150 let si Češi nedali tu práci přečíst si jeho dopisy, kde si alpské klima pochvaluje.
Do Brixenu se Havlíček dostal v roce 1851, a to měl velké štěstí, že nežil o přesných 100 let později. Při svých názorech a bojovnosti by mohl dopadnout jako Milada Horáková. Lež o jeho utrpení v Tyrolsku není komunistická, existovala už v 19. století, hodila se ale i později. Havlíček nebyl také vypovězen do malého domku za městem, nýbrž si ho sám najal, (peněz dostával dost) když za ním měla přijet nemocná žena s dcerou. Ta se tam sice na horském vzduchu částečně zotavila, ale pomoc už jí to nemohlo a Havlíček se od ní zřejmě tuberkulózou nakazil. Tento domek stojí dodnes, je vzdálen 5 minut chůze od hotelu Elefant, odkud si každý den nechávali přinést oběd. Jeho skutečné problémy začaly po návratu do Čech v roce 1855. Jistě ho rakouská vláda špiclovala a obtěžovala, ale už Masaryk později (1896) prohlásil, že jeho skutečné utrpení způsobili Češi sami.
Všichni měli strach a stranili se ho, Tyrolské Elegie mu kdosi odcizil a přihrál policii. Jednou se v Praze (Na příkopech) potkal s Boženou Němcovou a ta se k němu srdečně znala. Havlíček rozpačitě namítnul, ať si s ním nedělá ostudu.

V tuto dobu, mezi tímto lidem, se začínají pořádat sbírky a vyrůstá generace Národního divadla, která vešla do českých dějin pro obzvláštní vlastenectví. Havlíček zemřel od lidí opuštěn, 12 let po jeho smrti byl položen základní kámen Národního divadla.

Když si tyhle střípky složíme dohromady, pak nám vyjde, že ti dnešní Češi by nejspíš byli schopni udělat sbírku na něco jako Národní divadlo. Ne proto, že jsou takoví vlastenci, ale protože víme, že ti Češi, kteří ho tenkrát skutečně postavili, nebyli vůbec jiní.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Mirek Mirek | E-mail | 18. ledna 2009 v 10:22 | Reagovat

Co k tomu dodat.Plně souhlasím s článkem.Jen je méně těch,kteří si chtějí utrhnout od huby zbytek drobných,z kterého už dnes ani ten chleba nekoupí.Ti,co by pro tuto republiku /snad ještě českou/ chtěli něco udělat,již dávno emigrovali.

2 Paolo Paolo | 18. ledna 2009 v 11:30 | Reagovat

Autorovi: Píšete docela hezky a v článcích, ve kterých si odpustíte projevit svoji zavilou nenávist k předlistopadovému režimu se dá najít mnoho poučného. Z našich dějin lze vystopovat jedno. Jsme schopni se stmelit pouze v přelomových událostech, kdy tak nějak spontánně a podvědomě většina vycítí, že by byla chyba zůstat stranou. Na vašem dnešním článku mne překvapilo, že odsouzení minulého režimu jste věnoval pár řádek a odsouzení současného celý odstavec. Nevypovídá to o něčem?

  Vím, že namítnete, že článek je o něčem jiném, ale já si myslím, že to o čem píši se prolíná všemi vašimi články a často přehluší pointu. Nebo je v tom záměr?

3 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 18. ledna 2009 v 11:50 | Reagovat

Kritizovat, poučovat a cenzurovat z Baden-Badenu dovede opravdu každý.

4 caracola caracola | 18. ledna 2009 v 14:42 | Reagovat

Dějiny jsou značnou částí iluze. Záleží koho si k lustraci vyberete. Příkladně v Praze má pomník a náměstí Winston Churchil a delegace plačky u něj kladou věnce. Kdo to byl ? Britský politik a člen parlamentu v době kdy nás Velká Británie zradila a hodila napospas fašistickému Německu,ministerský předseda,který se podepsal pod Jaltskou dohodu,která nás přidělila SSSR, politik,který se podílel na systematické likvidaci průmyslových podniků  bombardováním na našem území  deset dní po podepsání Jalty a politik,který vymyslel a vyhlásil železnou oponu oddělující nás od západu. Důsledek těchto činů byla totalita a masivní emigrace z ČSR. Chápu,že je dobrý pro Velkou Británi, ale to je Čingischán pro Mongolsko také. Proč ale má pomník v Praze ? Je to důsledek podobných iluzí, jaké popisujete ve svém blogu. Takových příkladů je ohromné množství.

5 pedro pedro | Web | 18. ledna 2009 v 14:48 | Reagovat

Dobrý den,

nevím, co tak kritizujícího a mentorského jste napsal. O cenzuře mám též úplně jinou představu - ten pojem je zde  zcela mimo mísu.

Já ve Vašem článku vidím poměrně vyvážené a rozumné zamyšlení nad stavem národní celistvosti, kterým nám ale podle mého poněkud lichotíte.

Ne snad proto, že by v Čechách nebylo dost lidí, ochotných srdečně dát ze svého. Ti jsou. Jen je v Čechách málo lidí, kteří by dokázali takovou věc, jako je veřejná sbírka, NEZIŠTNĚ prosadit, zorganizovat a ochránit proti zneužití. A v tom je ten háček. My si totiž už navzájem nevěříme. Máme o sobě vzájemně tak mizerné mínění, že svěřit někomu své prostředky s důvěrou, že dojdou kam mají - to už musí být sakra důvod.

Ano, my se umíme semknut, my se umíme nadchnout a dokonce jsme ochotni i jednat. Ale stojí to tolik úsilí, že většinu vybraných prostředků by požrala samotná kampaň, i kdyby byla čistá, jako padlý sníh.

Protlačit dobrý úmysl na vrub nedůvěry - to je oříšek.

6 caracola caracola | 18. ledna 2009 v 14:51 | Reagovat

Ještě slovíčko k Národnímu divadlu. Legenda říká,že se český národ vzepjal a po požáru vybral na nové divadlo. Upozaďovaný díl pravdy je, že budova byla před požárem prozřetelně pojištěna a pojišťovna bez řečí vyplatila  500 OOO zlatých náhrady což pro obnovu Národního divadla bylo zcela rozhodující.

7 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 18. ledna 2009 v 15:56 | Reagovat

7 caracola

Je také historicky uváděno, že ještě větší částkou než pojišťovna přispěl císař F.Josef I.

8 Kamufláž Kamufláž | E-mail | 18. ledna 2009 v 16:16 | Reagovat

[5]

p.Pedrovi:

Souhlasím s Vaší tezí, že už si vzájemně nevěříme. Asi by bylo na místě ptát se, proč tomu tak je.

Což třeba špatné zkušenosti? Když je běžný občan celá léta, bez ohledu na právě platný společenský řád, nucen být stále na všechny kolem sebe jako četník, aby neutrpěl újmu, je důvod k důvěře?

Tu Vám v samošce zkusí fiflena namarkovat o kus víc, tam se vrchní okatě splete v součtu, onde Vám místo placené elektronické součástky zkusí podstrčit jinou, levnější, čtvrtinové paměťové kapacity (to jsem probral některé zkušenosti asi tak za minulý rok). Kolik špatných zkušeností musím udělat, abych přestal důvěřovat? Nevím jak kdo, ale já moc nepotřebuju. O politice psát nebudu.

A naopak, kolik dobrých zkušeností je třeba udělat, aby se odplavila nedůvěra? To asi spíš bude muset ta moje nedůvěřivá generace vymřít.

A to už vůbec nerozebírám velmi trefnou autorovu větu

"Život znamená užij si co nejrychleji teď v přítomnosti, kdož ví, jestli nějaká budoucnost ještě bude."

Proč v očích tolika lidí kolem sebe vídám únavu a beznaděj?

9 autor článku autor článku | E-mail | 18. ledna 2009 v 16:21 | Reagovat

[5] Pedro

Tvořit mimo svou vlast měl povoleno Komenský, u ostatních to nelze tolerovat.

Do jaké míry by každý dokázal napsat všechny moje články, jen kdyby se ocitnul na území Baden-Badenu, je věc rovněž poněkud pochybná.

Jak jste správně uvedl, je to pouze zamyšlení nad onou národní celistvostí, možná by se tady dalo velmi opatrně použít slovo "vlastenectví". Sbírka na jaký objekt (slyšel jsem, že Pavel Bobek by ji chtěl na tu knihovnu skutečně udělat), jak to organizovat a podobně, k tomu už nemůžu nic říci.

Celkově jsem chtěl jen poukázat na to, že ta česká generace Národního divadla nebyl žádný sbor nebeských andělů. Nadávali jistě na poměry jako dnes, měli chyby jako mají lidi dnes, ale dokázali to. Jinak řečeno, když si dnešní Češi najdou nějaký cíl, pak ho můžou dosáhnout právě tak.

10 Dáša Dáša | E-mail | 18. ledna 2009 v 16:58 | Reagovat

Georgu,vracím se ještě k Tvé poslední větě  v reakci Pedrovi.Píšeš,že když si Češi najdou nějaký cíl,pak ho můžou dosáhnout.A tady je ten háček.Češi si žádný cíl většinou nehledají.Dnes kouká každý sám na sebe a co se děje kolem něho,ho nezajímá.

11 matka matka | 18. ledna 2009 v 17:23 | Reagovat

8 Kamufláž

Ano, jsem nesmírně unavena.

12 Agatha Agatha | 18. ledna 2009 v 17:30 | Reagovat

Vůbec nerozumím tomu, o čem je tahle diskuse. Co jí chce autor sdělit? Že jsou Češi horší národ, než jiné národy? Opravdu si myslíte, že jsme na tom tak špatně, a že třeba Němci, Švýcaři, Rakušané se chovají nějak výrazně jinak, než my? Když jsem se snažila vysvětlit Američanovi před listopadem, že nejsem členem KSČ, tak mě vůbec nechápal. Slyšel totiž, že z toho vyplývají výrazné výhody, a tudíž jsem mu připadala hloupá. Já si tedy myslím, že Češi jsou národ, jako každý jiný, možná spíše lepší. Totálním nedostatkem všeho v době komunismu jsme totiž byli nuceni k obrovské tvořivosti. Která Němka umí šít a plést? Který Němec byl nucen naučit se mnuvit několika jazyky? Když se mne někdo zeptá, odkud jsem, je pravda, že nejprve odpovím, že z Evropy. Pokud chce upřesnění, tak dost hrdě odpovím, že jsem Češka.

13 pedro pedro | Web | 18. ledna 2009 v 18:17 | Reagovat

[12] Agatha

když jako odpověď na dotaz stran vaší národnosti uvedete, že jste Evropanka, musíte být na své češství opravdu "dost hrdá".

A jestli jste z článku vyčetla, že Češi jsou horší národ, než ostatní, musíte být též "dost chytrá".

A jestli jste na základě toho, že umíte šít a plést došla k názoru, že  "Češi jsou národ, jako každý jiný, možná spíše lepší", pak asi dělám chybu, že vůbec reaguju. Ale nedá mi to.

Právě jsem na Youtube sledoval show Na stojáka, kde Iva Pazderková předvádí naprosto neodolatelně blbou blondýnu. Jako bych v příspěvku 12 četl část jejího scénáře.

14 Agatha Agatha | 18. ledna 2009 v 18:25 | Reagovat

Pedro,

Vy jste nikdy nezažil situaci, kdy se Vás Američan zeptá, odkud jste, vy odpovíte, že jste Čech a on Vás situuje do Čečenska? Je zajímavé, jak rychle jste si udělal názor. Já jsem opravdu blbá blondýna převlečená za universitního docenta.

15 autor článku autor článku | E-mail | 18. ledna 2009 v 18:41 | Reagovat

"Lidičky já jsem nevinej," řekl Švejk. To můžu nyní prohlásit já taky. Já jsem na adresu [12] nic neřek. To řekl Pedro. Já si to jenom myslel, ale formou značně tvrdší.

Dojemná představa, že Němky neumí šít a plést, to umí jenom Češky.

"Který Němec byl nucen naučit se mnuvit několika jazyky?" Pochopitelně každý, kdo má aspoň gymnasium.

Mimochodem, moje dcera je narozená v Německu a mluví plynule 6 řečí.

16 pedro pedro | Web | 18. ledna 2009 v 18:43 | Reagovat

[8] Kamufláž

celý náš úžasný systém je o profitu, prosperitě, úspěchu, luxusu, nadstandardu, zvyšování životní úrovně a podobných nesmyslech, které, zaměřeny pouze na materiální stránku lidství, nám mrší hodnotové žebříčky velmi spolehlivě.

Píšu o těchto atributech žití jako o nesmyslech a s despektem. Jenže i já jsem tímto stylem stižen a když jsem se onehdy zamyslel nad tím, co vlastně dělám pro někoho jiného, pokud nepočítám rodinu, zjistil jsem, že až na několik charitativních koncertů vlastně nic. Že o nesobeckých činech vlastně jen plkám a že se za to vlastně stydím. Ano, rodina, práce, barák a muzika mě zaměstnává ažaž. No a? Je to omluva? Nebo výmluva? Spíš to druhé. Snad se mi časem podaří něco nesobeckého a jiným prospěšného NEZIŠTNĚ udělat.

A pokud jde o tu důvěru - máte pravdu, jenže to se nezmění, dokud nám budou dnes a denně cpát ze všech stran do hlavy, že nejdůležitější je to, co máme, že vlastně nezáleží na tom, jací jsme, protože o tom, co si o nás myslí okolí rozhoduje co máme na sobě, co pijeme a v čem jezdíme.

17 Jana Jana | E-mail | 18. ledna 2009 v 18:56 | Reagovat

Velmi hezky napsaný článek. Já osobně jsem všemi deseti jak pro Chobotnici- Národní knihovnu v Praze, Tak pro Rejnoka- další projekt architekta Kaplického,který  PRO NAŠI REPUBLIKU navrhl .Ač žil dlouho ve Velké Británii a tam nasbíral  praktické zkušenosti z oboru, zůstal Čechem.Myslím,že přítel architekta Kaplického,též původně architekt a známý zpěvák Pavel Bobek, jakož i další- Pan Kasl,pan Mathé a paní Sommerová se osobně zasadí o to,aby sbírka byla povolena,vešla ve známost a peníze,získané pro tento účel umožnily tento velkolepý projekt postavit tak,jak byl navržen a myšlen.Viděla jsem plány budovy samotné. Naprosto dokonale promyšlená stavba. Moderní,inspirovaná přírodou,tedy bez jakýchkoli pravých úhlů,ty se v přírodě nevyskytují- a zároveň prakticky a účelně navržená!! Mělo by být  ctí každého Čecha,smět přidat určitý obnos do sbírky a tím se spolupodílet na vzniku NÁRODNÍ KNIHOVNY. Dokázat světu,že jsme kulturní národ.Není to sbírka na ledasco,vize je dána.Je třeba ji realizovat. Vyjít z malosti,moci být hrdým na svou zem. Je pravda,že společně prožité utrpení lidi sbližuje.Že se sekmnou. Dočetla jsem se,že České Budějovice - jeho hudební nadšenci- hodlají projekt Rejnoka-hudební síně realizovat. To je ohromné.Bezvadné.Jsem nadšena.Konečně bude někde u nás síň,která umocní hudební zážitek tím,že divák- přímo za vystupujícím tělesem-uvidí krajinu,stromy.. Zpěvákům se v takové stavbě bude lépe dýchat,hudebníkům hrát. Nebudou mít k dispozici jen vydýchaný vzduch a prát do nich navíc reflektory... Město se sice bojí,že si na sebe síň nevydělá.To ale spíše svědčí o tom,že by jeho představitelé chtěli žít jako trhovci-myslet jen na zisk,ne jako kulturní lidé.

18 pedro pedro | Web | 18. ledna 2009 v 18:59 | Reagovat

[14] Agatha

ano, na blbce z Ameriky jsem trefil. Zkuste se zeptat někoho od nás, na kterém pobřeží leží New York, nebo San Francisco. Aniž bych bral vaši zmínku o univerzitním docentovi vážně - i kdyby, jste živoucím důkazem, že vzdělání (stejně jako stáří) není patent na moudrost.

19 matka matka | 18. ledna 2009 v 19:01 | Reagovat

16 pedro

Nemyslím, že Kamufláž, či Vy, si tak snadno necháte do hlavy nacpat něco, s čím byste nemohli souhlasit. Myslím, že Vy, a snad ještě  více Kamufláž jste tak trochu mimo tento systém. Tedy i mimo únavu a beznaděj. Myslím, že svůj život máte ve svých rukách.

No a k tomu ND - jde o to, co kdo ve své době, i nelehké, dovede pro celek udělat.

Kupodivu ND, Pražské jaro,... a některá další  kvalitní kultura, zatím vždy přežila. Vždy se podařilo získat i kvalitní zahraniční umělce. Za jakou cenu, je již otázka jiná. Jde o to, abychom žili a dávali ze sebe to nejlepší, co v nás je i pro celek. A to není jednoduché. Dělit se nezištně o znalosti, radost, ... a také třeba finančně občas přispět.

20 Agatha Agatha | 18. ledna 2009 v 19:34 | Reagovat

Mohli by mi tedy, prosím, autor a Pedro vysvětlit, o čem ten článek je? Já jsem opravdu blbá blondýna, která tvrdí, že si nemyslí, že by to s Čechy bylo tak zlé. Že jsou zhruba stejní, jako ostatní národy. Tohle tvrzení mi Pedro a ještě tvrdší formou autor článku vyvrací. Mohli byste, prosím, jasně napsat, jaký je Váš názor na Čechy? A třeba i bez urážek?

21 autor článku autor článku | E-mail | 18. ledna 2009 v 19:43 | Reagovat

[20] "Mohli... vysvětlit."

Nevím jak Pedro, ale já to určitě nedokážu.

22 Agatha Agatha | 18. ledna 2009 v 20:01 | Reagovat

Dobře, Vy nedokážete vysvětlit, jaký je Váš názor na Čechy. Beru na vědomí.

23 MIRA MIRA | 18. ledna 2009 v 20:42 | Reagovat

[22] Agatha

I když jsem nebyl osloven, dovolím se připojit k těm, kteří Vám nedokáží vysvětlit o čem článek je.

24 MIRA MIRA | 18. ledna 2009 v 20:45 | Reagovat

Ta kontrolní otázka, to je dobrej fór. :-)))

JInak článek i někteří diskutující mi pomohli v přesvědčení, že není ještě tak zle. Pobavil jsem se velmi dobře a zlepšilo mi to náladu, kterou jako průměrný Čech mám samozřejmě furt blbou. :-))

25 MIRA MIRA | 18. ledna 2009 v 20:46 | Reagovat

A kde je Agatha?

26 pedro pedro | Web | 18. ledna 2009 v 20:51 | Reagovat

[20] Agatha

víte, já bych se o vysvětlení rád pokusil. Jenže ono není co vysvětlovat. Autor i já jsme tu své názory na Čechy deklarovali poměrně jasně.

A pokud jde o vaše tvrzení, že vám něco - spolu s autorem - tvrdě vyvracíme, zkuste si prosím povšimnout, že vám nevyvrací nikdo nic.

Pokud jde o vaši prvotní reakci, vaše otázka "o čem tato diskuse je?" v podstatě naznačuje, že jste článek buď nečetla, nebo nepobrala. Přečtěte si vše řečené ještě jednou a zkuste udržet soustředění déle než na nadpis.

A jestli i ještě pak budete mít pocit, že tu někdo psal o tom, že Češi jsou horší národ, než ostatní, nasedněte prosím v raketu a odleťte zpět na Melmac. A proboha vás prosím, nezapomeňte nám o tom něco trefného napsat.

27 matka matka | 18. ledna 2009 v 20:56 | Reagovat

Kdyby se znova stavěl nějaký ten most, pošlu vajíčka :-)))

28 Agatha Agatha | 18. ledna 2009 v 20:56 | Reagovat

MIRA

Jsem ráda, že jste napsal, já také nedokážu vysvětlit, o čem článek je. Jasně, je to úvaha a docela hezky napsaná. Ale diskuse se začala vyvíjet ve smyslu, že když jsme Češi, tak bychom si měli sypat popel na hlavu, protože [cit]:

Češi, tento více vlnami emigrace zdecimovaný, šílenými systémy dezorientovaný, od všech režimů okradený, korupcí politiků zdemoralizovaný a dekadentní elektronickou "kulturou" zblblý národ?

Tohle já si ale nemyslím, to je můj názor.

29 autor článku autor článku | E-mail | 18. ledna 2009 v 21:03 | Reagovat

[27] Matka

Bezpochyby zase na tvrdo vařená, coby přísada do malty.

30 MIRA MIRA | 18. ledna 2009 v 21:15 | Reagovat

[28] Agatha

Na ja, aber to jste citovanou větu poněkud vytrhla z kontextu. Článek přece vyznívá úplně jinak: Ano, i tento "zdecimovaný" národ by byl schopen udělat sbírku. Ergo kladívko, je to národ tak dobrý, že ho není možno zcela zdecimovat. Vždy vstanou noví bojovníci (abych tomu dodal úplně korunu).

31 autor článku autor článku | E-mail | 18. ledna 2009 v 21:25 | Reagovat

[30] MIRA

Děkuji, že jste takto kladným způsobem pomohl přihnojit tu plodnou diskusi.

Od teď je vaším úkolem vysvětlovat Agátě nevysvětlitelné. Jste zatím jediný, kterému se to tady daří.

32 Agatha Agatha | 18. ledna 2009 v 21:25 | Reagovat

MIRA,

myslím, že nevytrhla. Já docela často čtu blogy tohoto autora, a podobné věty v nich nechybějí. Autor je v Badenu, naposledy byl v Čechách před deseti lety a mně se nelíbí jeho jakékoli úvahy o Češích, protože si jednoduše myslím, že je to velmi podobné, jako kdybych já uvažovala o Němcích. I když jsem tam rozhodně byla před méně, než deseti lety, tak si prostě myslím, že na to tak nějak nemám právo.

33 MIRA MIRA | 18. ledna 2009 v 21:42 | Reagovat

[32] Agatha

Ale ano, proč bychom nemohli například říct o Němcích, že jejich humor je zupácký. Mám v NSSSR kamaráda od dětství a špičkujem se takto často. Přece kvůli tomu nepovedeme válku. Z pojmenování některých vlastností nebo z vyjádření vlastního názoru se nemusí střílet.

O autorových názorech na Čechy si myslím, že jsou často velmi trefné a kdybychom se potkali, asi by bylo veselo, aniž bychom jeden nebo druhý odcházeli s nějakým národnostním komplexem.

34 Agatha Agatha | 18. ledna 2009 v 21:52 | Reagovat

MIRA

S tímhle naprosto souhlasím. Ale u autora nedokážu poznat, kam patří. Jestli je pořád Čech nebo už ne. Možná si to také celé představuji zkresleně, protože jsem s emigranty měla poněkud záporné zkušenosti. Zůstali v době, kdy tuhle republiku opustili a vůbec jim nedocházelo, že se od té doby mohlo třeba také něco změnit. Takže když ke mně před rokem přijel jeden takový na návštěvu a něco mu upadlo na zem, tak se zeptal, jestli mám doma lux (pokud tedy vím, co to je).

35 MIRA MIRA | 18. ledna 2009 v 22:00 | Reagovat

[34] Agatha

Ano, také se mi stalo něco podobného, ale ne u emigranta. Pomyslel jsem si, že je to blbec. Když někam jedu, vždycky se snažím sehnat si co nejvíc informací o navštívené zemi.

Na druhou stranu, když k nám přijeli v roce 1990 emigranti z roku 1968 , tak bohužel museli konstatovat: Tady se zastavil čas.

36 Adriana Adriana | E-mail | Web | 18. ledna 2009 v 22:02 | Reagovat

Dobrý večer,

pokud někdo založíte tu sbírku na chobotnici, pošlete mi číslo účtu - můj příspěvěk máte garantovaný....

A když přiložíme ruku k dílu, třeba ji stihneme postavit dřív, než se pan Bém zase vrátí z nějakého výletu :-)

Hezký večer!

37 Agatha Agatha | 18. ledna 2009 v 22:08 | Reagovat

MIRA

Pochopitelně, ale to bylo před dvaceti lety. Já jsem se naučila nehodnotit, dokud nemám osobní a nedávnou zkušenost. Například jsem si myslela, že v takovém Estonsku nebo Litvě žijí v zemljankách. Tak jsem se tam zajela podívat. A koukala jsem, jak blázen, kde je ta země teď. Takže to je to, co vytýkám autorovi. Že hodnotí starou zkušenost nebo zkušenost získanou zprostředkovaně. Nebo mám alespoň ten dojem.

A že žertovné historky o luxech se netýkají jen emigrantů, je samozřejmě pravda.

38 matka matka | 18. ledna 2009 v 22:42 | Reagovat

[31] autor článku,

Doba chaosu potřebuje nejen vysvětlování, ale mimo jiné  i humor,.. a ten MIRA svými komentáři předává.

39 Agatha Agatha | 18. ledna 2009 v 23:10 | Reagovat

Je pozdní hodina, bylo by vhodné diskuse zanechat. Snad tato diskuse přiměje autora, aby napsal příspěvek o emigrantech. V jiných článcích píše, že již na toto téma psát nebude, protože lidé mu mají za zlé, že je odjinud. To v mém případě není pravda. Mám mu za zlé to, co je popsáno v diskusi s MIROU. Zajímají mne pocity člověka, který na Českou republiku kouká zvenku a také mne zajímá jeho názor na Čechy (ten by mi mohl opravdu vysvětlit).  Pane autore, já vím, psal jste, že to nedokážete, ale zkuste.... Třeba ten Váš názor pochopí i blbá blondýna.

40 Kamufláž Kamufláž | E-mail | 19. ledna 2009 v 6:14 | Reagovat

[16]

p.Pedrovi:

Obecné štvanici za autíčky, módou, golfovými partiemi a výlety do Thajska jsem nepropadl, přesto si myslím, že personál v obchodě nebo v restauraci by mne okrádat neměl. Jsem-li stále nucen s okradením počítat a všechny kolem střežit, je něco špatně.

Kdyby na mne přišel někdo s návrhem, ať přispěji na stavbu divadla, nabídl bych mu, že zaplatím a zkontroluji dovoz fůry písku na staveniště. (Obdobně to dělám, když na mně na ulici někdo somruje prachy na léky. Přál bych Vám vidět ty reakce!)

Ale hotové peníze na sbírku někomu do rukou (byť by i ten výběrčí byl sám osobně bezúhonný) - to tedy ani náhodou. Těch špatných zkušeností už bylo prostě moc.

Jak říkám - musíme vymřít.

41 Jana Jana | E-mail | 19. ledna 2009 v 8:06 | Reagovat

Děkuji zejména za příspěvek 36- Adriana-ta prostě ví,o co GO a chce ,jako já,přispět na Národní knihovnu. Věřím,že svou fůrou písku(a není to zanedbatelný příspěvek,určitě bude písek potřeba) přispěje i Kamufláž. Možná rovnou přiloží i ruku k dílu,aby viděl,jestli mu tu fůru někdo nerozkrade.(Jistě,podle pravidla- Důvěřuj,ale prověřuj. I v naší zemi někdy dělá příležitost zloděje).   Vajíčka prosím nevařená,pokud mají být pojivem.A hlavně ne proboha starší 2 měsíců!!! Myslím ale,že ne vše se zaplácne vejci a pískem,pročež i naše peníze se na stavbu a materiál -hodí...Už se těším,jak brzy do Chobotnice-některým z chobotů (protože choboty budou vchody)- vejdu !! Do  NAŠÍ a nové Národní knihovny, a najdu tam jistě mezi jinými knihami i Ságu krále Laurina od Gregora Krause,případně i více jeho knih...Já totiž tvorbu a humor tohoto přítele, Čecha,který dokáže na nás myslet,a pro nás psát,ačkoli opravdu žije v Baden-Badenu,prostě uznávám a obdivuji. Jeho próza i poezie má hloubku,postřeh a rozměr ,který sahá mnohem dál,než  si někteří páni kritici myslí.

42 autor článku autor článku | E-mail | 19. ledna 2009 v 9:13 | Reagovat

Prohlašuji an svou čest, že můj komentář [31] na [30] MIRA nebyla žádná ironie. Vysoce hodnotím jeho schopnost Agátě vše vysvětlit.

V případě sbírky na knihovnu daruji 10 výtisků své knihy "Sága krále Laurina", aby tam byla taky jedna kniha česká, a ne jen samé anglické. Oni tam s nima podloží vaglavé stoly, protože Češi ságy nečtou.

Za možné považuji rovněž následující vývoj: Česká národ se složí na knihovnu, chudí dají poslední groše. Za polovinu peněz (druhá se rozkradla) se postaví malá chobotnice. V tu dobu zvítězí ve volbách KSČM a ředitelem se v ní stane soudruh Grebeníček. (Jako byl ředitelem NR v jedné době Přemysl Kočí). Až pak český národ přijde do knihovny, najde tam "Jak se kalila ocel" a "Stalinovy spisy", jinak holé stěny.

43 autor článku autor článku | E-mail | 19. ledna 2009 v 9:33 | Reagovat

K onomu návrhu napsat článek o české emigraci:

Kdybych sem dal článek s jednou větou:

"Dnes je pondělí."

Přijdou následující komentáře:

1. Z BB se to snadno kecá.

2. snůška sprostých českých slov, s poznámkou, že ty jsem pod tou větou určitě myslel já.

3. Zase jen protikomunistická propaganda, nic jiného neumíte.

4. Autor je blbej a nemá právo rozhodovat, jaký den dnes máme, když tomu vůbec nerozumí.

atd...

A teď si představte, že bych sem dal článek o české emigraci. Nikdo to vůbec nebude číst. Každý půjde rovnou do komentářů a tam se na zločince autora vrhne.

44 Kamufláž Kamufláž | E-mail | 19. ledna 2009 v 9:45 | Reagovat

[41]

Paní Jano, vlastní práci na staveništi považuji za dobrou myšlenku. Za který konec se bere lopata, to ještě vím a za dálkově ovládané zařízení ji nepovažuji.

A říkal bych si u toho : "makej, chlapče, makej, ať těch vysmátejch pěkně přibejvá." Viz

http://www.novinky.cz/clanek/159013-pitr-jezdi-nerusene-domu-a-policie-nic-nezmuze.html

No není to paráda?

45 matka matka | 19. ledna 2009 v 10:31 | Reagovat

[42] autor článku

A já prohlašuji totéž na svou čest, pouze s dodatkem, že Míra to zvládá s mírou a humorem :-))

No ale s tím panem Kočím jste mne teda dostal. Uf. Ten byl schopen utiskovat i nomenklaturní kádry. Nic dobrýho.

46 MIRA MIRA | 19. ledna 2009 v 11:36 | Reagovat

[45] matka

Děkuji. Přirozeně, že se rdím falešnou skromností. :-)))

47 matka matka | 19. ledna 2009 v 12:13 | Reagovat

46 MIRA

Jak falešnou skromností,

1. vím, že nejsi onen Přemysl Kočí.

2. no a tu lopatu bychom také ještě zvládli. Teda občas bychom jí někoho taky "vylískali", alespoň virtuálně, tedy decentně. :-)

48 MIRA MIRA | 19. ledna 2009 v 12:33 | Reagovat

[47] matka

To máš tedy pravdu. Já mít někdy po ruce lopatu, tak lískám a lískám... :-))

49 matka matka | 19. ledna 2009 v 12:39 | Reagovat

48 MIRA

"Mám se také bát?", se často ptávám . :-)

50 autor článku autor článku | 19. ledna 2009 v 13:29 | Reagovat

[47] [48] Pravím vám, neveďte tady protistátní řeči!

51 matka matka | 19. ledna 2009 v 13:49 | Reagovat

[50] autor článku,

Člověče, já je vždycky vedla

(někdy alespoň v myšlenkách).

Jediné řešení je matku mazati.

Prý velký bič a malý dvůr je na mne potřeba.

Že bych byla režimu tak nebezpečná?

Toho jsem se nenadála.

Ovšem páni poslanci,

které jsem kdy oslovila,

na mé řeči stejně nedají.

:-)))

52 Dědek Dědek | E-mail | 19. ledna 2009 v 18:03 | Reagovat

Rád bych se zeptal autora, proč stáhnul blog o potopení lodi W. G.

53 autor článku autor článku | E-mail | 19. ledna 2009 v 18:31 | Reagovat

[52] Autor, kterého jste nazval lhářem, vám nebude na žádnou otázku odpovídat.

54 blogkomfort blogkomfort | E-mail | 20. ledna 2009 v 6:13 | Reagovat

mrkněte na nový portál kliknetezde.cz

55 Dědek Dědek | E-mail | 20. ledna 2009 v 14:32 | Reagovat

53.

Hluboce jste mě urazil. Nikde jsem nenapsal že jste lhář !

Jen jsem nesouhlasil s vašim jednostranným pohledem na věc. K tomu snad blogy slouží. Nyní jste mě přesvědčil, že jste

urážlivý nadutec a ješita  jako skoro všichni němci. V minulých dobách bych vás vyzval na souboj. Dnes, kdybyste byl blíž bych vás nejraději kopnul pod záda. Takhle vás můžu jen někam poslat...

56 autor článku autor článku | E-mail | 20. ledna 2009 v 14:57 | Reagovat

Pokud by někdo ještě měl dotaz na příčinu vymazání článku "Zánik WG", tedy vysvětlení -> [55] "...urážlivý nadutec a ješita jako skoro všichni němci..." Zkuste napsat v této společnosti článek, týkající se německého národa. Kvůli takovýmto lidem jsem článek raději vymazal. Jistě škoda věcných kvalitních komentářů, které tam napsali jiní.

57 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 20. ledna 2009 v 21:53 | Reagovat

56 autor článku

Jako čtenář, který se zapojuje do komentářů, jsem už svůj názor na vymazání blogu o WG, sdělil. Vaše vysvětlení neberu.

Nejde mi do hlavy, že se cítíte, jako netýkavka.

Co já už dostal jmen, jen za značku nar. soc. a dělám si z toho???  

Kdo se bojí, nesmí do lesa, kdo píše nesmí, se bát odezvy.

Kdo komentáře maže, bez předchozího upozornění, je cenzurní srab z toho neslevím ani čárku.

58 matka matka | 21. ledna 2009 v 6:10 | Reagovat

57 nar.soc.

S tím nic nenaděláte. Na kterém blogu nejsem vítána, tam se prostě nedostanu, i když ostatní ano.. A chápat to vůbec nemusím, může mne to bolet jakkoliv. S tím se prostě musím smířit. To je svobodná volba autora. A já mu ji přeji. Tu svobodu a klid před nežádoucím návštěvníkem.

Jestli je cenzurní srab? Nevím. Není lehké unést mé komentáře, vím.

P.S. Netýká se to tohoto pana autora. On pokud maže, tak celý článek i s komentáři. :-)

59 Aepp Aepp | E-mail | Web | 13. října 2011 v 1:57 | Reagovat

Fajn blog

60 Pratik Pratik | E-mail | Web | 13. října 2011 v 2:52 | Reagovat

Moc pěkný blogík. Zase někdy mrknu

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama