Divná země

4. ledna 2009 v 8:51

Je to asi 10 let, co jsem byl opět navštívit zemi českou. Všude jen cizí jména firem a znatelná zloba lidu. Viděl jsem lecjakou bídu a horu problémů.

Tenhle národ, zdecimovaný několika vlnami emigrace, 40 lety plánovaného hospodářství, neměl v roce 89 dostatečnou kvalifikaci k přechodu na tržní hospodářství. Na klíčových místech stále seděli ti, kteří svoji zemi po roce 68 ochotně prodali Brežněvovi, a ti ji po roce 89 stejně ochotně prodali západnímu kapitálu. Na podnikání měli peníze veksláci a političtí gangsteři, a ti nechtěli přinést něco lepšího své zemi, ale zase jenom moc a peníze sami sobě. Musela nejprve přijít sociální průmyslová revoluce, tedy i vznik obrovských třídních rozdílů. Od té doby tedy uplynulo dalších 10 let, stoupla produktivita práce, ale sociální problémy se určitě nezmírnily.

Po návratu se mě tenkrát jeden Čech dotázal, jaký byl můj dojem z návštěvy? Zúčastnil jsem se tam i jedné mládežnické akce, kde všichni básnili. Napadlo mě, že to konečně umím taky a možné lépe, než leckdo z nich. Odpověděl jsem mu tedy následujícím způsobem:

Na jezeře divná síla,
divné vlny rozvlnila,
ve vzduchu ta divná síla,
divné víry rozvířila.

V pustém chrámu divná víra
divného Boha ustavila,
zpustlému chámu peněz míra,
divného kněze vysvětila.

V zdravém těle zdravý duch,
divná síla v zemi té vládne,
v divné duši divný ruch,
a divný splín ti na ní padne.

Na Říp vystup noho česká,
divný pocit v těle hlodá,
shlídka na vlast bude hezká,
když ti Němec lístek prodá.

Země je to zaslíbená,
mlékem a strdím oplývá,
praotcem byla vyvolená,
divný čas teď prožívá.

Na vinici réva sládne,
do očí přec cosi bodá,
krajina se táhne ladně,
McDonald jí rázu dodá.

Na nebi temném divná síla,
divnou záři rozzářila.
V srdci chladném divná víra,
divný oheň rozohnila.

Divný tlak tu zemi svírá,
když z otroctví se vymanila,
tu divný oheň, divná síra,
divnou ocel zakalila.

Dozněl výstřel na Auroře,
sexturista v Praze bleje,
poslyšte to lidské hoře,
co se tady vlastně děje?

Na Bílé Hoře král vše zvoře,
sedláček to za něj splatí,
má hezkou dceru, prodej jí Bože,
ať v bordelu svou počest ztratí.

Ctnostná panna, sotva zralá,
za kurvu krále dluhy platí,
slyš dynastie vychytralá,
co když ti to jednou vrátí?

Tahle divná peněz síla
tři příkoří přikořila:
V právu právo popravila,
z lásky lásku vypudila,
v duši ducha zardousila.

V soukolí kola rozkolila,
vpravdě pravdu pravdě vzala,
v řádu řádně zařádila,
pak žháři žehu požehnala.

Vlk v beránčím se rouchu skryje,
v divnou sílu silná víra,
když miliardy požaduje,
hamižnost mu z očí zírá.

Zbožně bratři dále spějme,
za Kristem a jeho dílem,
s pravým Bohem obchodujme,
peněz Bůh buď našim cílem.

Rodné lány barvou hýří,
v kase státní díra zeje,
vláda nato celkem síří,
zase jen čas beznaděje?

Země z temnot vystoupila,
než na světlo si zvykly oči,
moc zrůdná vládu nastolila,
a svojí hrůznou rundu točí.

Vroucí vřídlo varem víří,
českému králi sílu vdechá,
když bolest se mu v ledví šíří,
snad ho Ivan napít nechá.

Praha je zlatá stověžatá,
život Čech by za ni dal,
tisíc let všem byla svatá,
než ji vekslák rozprodal.

Po lučinách voda hučí,
po skalinách bory šumí,
něco tady hýbe žlučí,
ať přežije ten kdo umí.

Na rodné hroudě, v státní kase,
divná síla vládne světem,
všechno spase divné prase,
kdo vrátí tu zem vašim dětem?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 matka matka | 4. ledna 2009 v 9:50 | Reagovat

Dolárky, penízky,

hrabu drápy chtivými,

do truhličky,

jen do mé truhličky,

Vlk v rouchu beránčím,

nemá ani tucha,

co v zemi české,

co mu roste

přímo pod nosem.

A to je dobře,

nesmírně dobře,

jen básník

srdcem tušit může.

Protože jen srdce

vše jednou změní.

:-)

2 Tenzulice Tenzulice | 4. ledna 2009 v 10:32 | Reagovat

Češi zase rozpolceni,

jedni čehý, druzí hot.

Nad ně větších blbců není,

mezi sebou mají plot.

Jedni Jirku mají rádi,

druzí Mirka milují.

Nejsou spolu kamarádi,

navzájem se valchují.

Je tu stále Bílá hora,

jsou tu stále Lipany.

Jirka s Mirkem hledí zhora

na ty hloupé drbany.

Jen se per, ty hloupý cháme,

per se každou hodinu.

Nevidíš jak okrádáme

tebe i tvou rodinu.

Vesele si nakrádáme,

lepšíme si svoje bytí.

Tobě jenom kecy dáme,

a pak skončíš s holou řití.

3 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 4. ledna 2009 v 10:50 | Reagovat

Autorovi.

Máte hodně pravdy, ale nikoli celou. Žijete v Německu a je celkem známo jak dopadlo Německo se svébytnou politikou od Bismarka k Hitlerovi. Nakonec pod okupační správou se musili Němci učit demokracii a dodnes jsou bedlivě sledováni.

Kdo a jak měl v Československu pro vézt změnu?

Byli tu asi tři skupiny lidí:

1)  s informacemi a sobectvím,

2)  bez informací, ale s chutí něco změnit,

3)  všehoschopní.

Mělo se střílet, věšet, zavírat? To se už dříve vyzkoušelo!!!!!

Mělo se vše nechat naprosto volně? To vyzkoušeli v Albánii!!!

Udělalo se odvědčené, řečnilo a kradlo, tvořily se bezzubé zákony a daly k výkonu "transformované policii a justici", podobně se spravovaly důležité instituce na př. banky a výsledek je na snadě.

Je teď na občanech, které politické straně dají správu věcí veřejných. Jest-li té co tuto neblahou minulost obhajuje nebo jiné, která chce postoupit dále i za pomoci jiných zkušenějších státních společenství sdružených v EU.

4 autor článku autor článku | E-mail | 4. ledna 2009 v 11:06 | Reagovat

[3] Samotná demokracie nebyla ještě dostatečně živná půda pro nacisty. K tomu pomohly strašné válečné reparace, tedy zbídačení německého obyvatelstva, a světová krize. Němci byli ochotni jít za každým, kdo jim dá práci.

Co měli dělat Češi po roce 89 by se dalo rozebírat, nikde nepíšu, že já to vím lépe než ostatní. Jen jsem naznačil důvody pro dodnes existující problémy.

Střílet a věšet? To tady dělají lidi se mnou jen za historickou rekonstrukci. Kdyby to bylo začalo, pak střílel každý každého. Přečtěte si komentáře k tématu "zrádce". Vláda jsou zrádci, je potřeba je postřílet. Zvolit nové, zase postřílet, zvolit další, zase postřílet. Tahle cesta tedy určitě nikam nevede.

5 Karel Karel | 4. ledna 2009 v 12:32 | Reagovat

Tenzulice zasmál jsem se, dobrý. Ale potom jsem si uvědomil pravdu slov a posmutněl jsem. S autorem většinou nesouhlasím. Je ale pravdou, že u komunistů se dostal k moci klan prospěchářů, zlodějů. Žádné komunistické přesvědčení nikdo z nich neměl. Pouze  touha k majetku a penězům je táhla ke vstupu do KSČ. A v tom má autor pravdu, že ti zloději po roce 1989 opravdu zde vládnou.

6 autor článku autor článku | E-mail | 4. ledna 2009 v 12:41 | Reagovat

[5] Nedělám si nejmenší iluze, že by to snad někdo pochopil, ale oni ti prospěcháři byli pořád menší zlo, než ti skuteční přesvědčení komunisti. Když mě někdo okrade, je mi to pořád milejší, než když mě nechá umlátit v gulagu.

7 Jitka Jitka | 4. ledna 2009 v 12:45 | Reagovat

Gregore co máte pořád s tím střílením. Uvádělo se pouze, kdo a proč je zrádce, kdy vy jste zrádce obhajoval. Někteří zde uváděli, že zrádce nepatří do vedení státu. A o tom to bylo.

8 autor článku autor článku | E-mail | 4. ledna 2009 v 12:49 | Reagovat

[7] Pokud někdo usoudil, že obhajuji zrádce, pak jednoduše jedinou větu z celého článku nepochopil.

9 Karel Karel | 4. ledna 2009 v 13:11 | Reagovat

Každé zlo se má pojmenovat a potrestat, aby se neopakovalo. Jak komunistické, tak kapitalistické. Snad nám zde nechcete tvrdit, že kapitalismus nevytváří zločiny? Nebo chcete tvrdit, že válku v Jugoslávii, Iráku, Gaze a dalo by se ve vyjmenování válek pokračovat, začal komunistický režim? Nechci komunisty obhajovat, ale nejsem zdaleka přesvědčen, že komunisté mají  na svém kontě více zločinů a mrtvých, než kapitalisté. A co nesnáším vůbec, když se zločinci schovávají za slovo demokracie. Ve jménu demokracie zabíjet a krást je  dnešní mluva mocných.

10 autor článku autor článku | E-mail | 4. ledna 2009 v 14:30 | Reagovat

[9] Zlo trestat, je nekonečně komplikovaná juristická záležitost. Ne každý, na koho někdo ukáže prstem, musí být skutečně "zrádce". Pokud chce kdosi soudit kapitalistu za zločiny, pak by se měl nejprve zeptat, podle jakých zákonů? Podle těch, co se vyvíjely 4000 let, nebo podle těch, které si někdo zcela nekvalifikovaný sám definoval za pár minut?

Můj pokus tohle předložit k úvaze, byl u většiny přijat jen s hněvem a nenávistí.

11 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 4. ledna 2009 v 15:25 | Reagovat

10 autor

Počkejte trochu s Vaším soudem většiny. Položte otázku jinak, kdo a jak měl uskutečnit většinové očekávání v Československu v r. 1990?

Uveďte praktický způsob dlouhodobě funkčního provedení, ten  bude mít možná větší cenu, než sebelepší kritické rozhorlení. Alespoň já se rád poučím i ex post. Děkuji.

12 matka matka | 4. ledna 2009 v 15:32 | Reagovat

My posuzujeme a odsuzujeme ze své dnešní, třeba naprosto jiné pozice, než která v té které době a zemi byla. Ten, ta,to, ti,ty, ta - není lépe losovat? A vylosovaného viníka exemplárně ho potrestat? Koho tím uspokojíme?

Morbidita, že. Ano. Jenže pokud nepoznám morbiditu, nepoznám ani její opak. Aneb jak nám říkával náš profesor - "Nic se dívko neboj, vše zlé se v dobré obrátí. "

A opravdu, ze čtyřek na dílčí písemky udělal jedničky, či dvojky na vysvědčení. Ach, ta úleva, že je vše konečně dobré.  Kdyby to v životě bylo tak snadné.

13 autor článku autor článku | E-mail | 4. ledna 2009 v 15:43 | Reagovat

[11] Ale vždyť už jsem uvedl.

Např. i v tom, že Germánům trvalo tisíc let, než mohli založit státní formu.

V tomto článku:

...národ, zdecimovaný několika vlnami emigrace, 40 lety plánovaného hospodářství, neměl v roce 89 dostatečnou kvalifikaci ...

Vždyť jsem tím vyjádřil svůj názor, že nebyla dostatečná báze na přechod k tržnímu hospodářství.

Karel Kryl se vyjádřil, že si ČR nechala ujít potenciál emigrace, která mohla přispět. Jenže tohle tady rozebírat skutečně nechci.

14 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 4. ledna 2009 v 16:05 | Reagovat

13 autor

Jenže s takovým přístupem nikam nepřijdete. I já si myslím, že potenciál zkušených a poctivých emigrantů měl být využit.

Jenže to by musili přijít s výkonnou (okupační ) mocí, jako kdysi v r.1945 do Německa viz. Willy Brand.

Havlův pokus s poradním sborem ( Baťa, Hutka, Kocáb, Štěpánová, Schwarzenberk a desítky dalších ) bez mimořádného pověření ( vládu vedl váhavý Pithard ) nemohl uspět.

Rovněž delegace národních socialistů  z USA vedená Povolným předala sebrané dolary OF, kde se rozplynuly.

Tigrid zůstal mimo hru, aby nakonec statoval ve vládě ex post.  

Slušní lidé Horák s Battěkem obnovili sociální demokracii a vystrnadil je Falbr se Zemanem.

Založení ODS s vyčůraným Kočárníkem v pozadí, bylo to pravé ořechové pro bandu prospěchářů, kolem Ješity  Neodolatelného, jinak  také taťky tunelářů a šejdířů kožených, železných a stovek jiných.

O tom se musí stále a adresně mluvit, aby se chyby neopakovaly.

15 autor článku autor článku | E-mail | 4. ledna 2009 v 17:03 | Reagovat

[14] A jak to mělo probíhat?

Podívejte se na komentáře "Pryč se zrádci" a to jsem ty vyloženě sprosté bezduché už vymazal.

Dejte lůze džbán vodky a ona zlynčuje každého, kdo se jí snažil pomoci. Ten, co si za Prahou postavil palác za 30 milionů se jen uculí. Žrádlo pro psa na den ho nestálo tolik peněz, jako upevnění své feudální moci a zlikvidování nepohodlného člověka.

16 matka matka | 4. ledna 2009 v 17:14 | Reagovat

Já nejsem lůza, která by se nechala koupit za džbán vodky.

Že takto jiní hrabou své penízky je národu dostatečně známo i provázanost "mocných" s kapitálem za milodar,..

Proč tvořit funkční zákony na omezení toho všeho,  proč trvat na dodržování dosavatních zákonů, když máme ten milodar. Ať si ulice a lůza nevymýšlí, to by bylo furt něco.

Palác za 30 milionů? To si děláte srandu. Dnes nejméně za 400. Za 30 je pouhá pastouška.

17 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 4. ledna 2009 v 19:15 | Reagovat

15 autor

Počkejte, takto nikam nedojdeme! Nemůžete argumentovat příspěky z jiného blogu, to je zevšeobecňování. Potřebujeme spíš analyzu a jednotlivosti, těmi se lze poučit.

18 autor článku autor článku | E-mail | 4. ledna 2009 v 19:43 | Reagovat

[17] A já v tom článku snad tvrdím, že píšu perfektní analysu?

Vždyť musíte sám vidět, že je to pouze vyjádření dojmu. (Určitě si ani nemyslím, že jsem snad napsal nějakou krásnou báseň.)

Podrobnosti jednotlivých kroků po roce 89 ode mě nemůžete požadovat. Pracoval jsem v tu dobu sice v hospodářství, ale v jiné zemi a v jiném sektoru. Na mojí kvalifikaci neměl nikdy nikdo v Čechách zájem.

19 autor článku autor článku | E-mail | 4. ledna 2009 v 21:41 | Reagovat

Pro mě bude na čase, zalézt tady v mojí prochladlé stodole pod Schwarzwaldem do péřového spacáku. Jedno vám můžu říci: Za celých 40 let v Německu jsem se nesetkal s takovou patologickou agresivitou a nenávistí, jako tady na stránkách NOVINKY za poslední 4 týdny. Skutečně si Češi myslíte, že to všechno špatné v té české zemi dělá vláda?

20 nar.soc. nar.soc. | E-mail | 5. ledna 2009 v 1:33 | Reagovat

19 autor

Samozřejmě, že si to většina nemyslí, ale vláda nedělá nic, aby ten laciný vjem rozptýlila. Nakonec nadávat na vládu, je konečně beztrestné a dovede to opravdu každý. Tak nějak škobrtavě postupuje v Česku demokracie. Za třicet let to bude rozhodně jiné.

21 matka matka | 5. ledna 2009 v 7:23 | Reagovat

[19] autor článku,

Ale no tak, to chce klid a nohy v teple. Rozhlížíme se, víte? A ta nenávist - to je pouhé brblání. Jinak by tu dávno byla nová revoluce s vyhazováním z oken. :-)

22 sdr sdr | 5. ledna 2009 v 8:26 | Reagovat

To : autor (19)

Ačkoliv žiji tady, musím vaše slova plně podepsat.

Nejenom že bychom měli mít v národním znaku závist a věčnou nespokojenost, ale s tou nenávistí k jinému názoru jste to trefil na hlavičku. K tomu přidejme za každé situace zoufalé hledání viníka ve stylu "to oni" (ve smyslu vláda), aniž by byl někdo ochoten přiznat, že naši volení zástupci jsou bohužel jen naším reprezentativním vzorkem.

23 matka matka | 5. ledna 2009 v 11:28 | Reagovat

No vidíte pane autore, a zas by - nemírnit se - byli oba  v sobě, sprostě by si vynadali a pak šli spolu na pivo. A co by vyřešili, zase nic. Stejně jak tady tím kecáním.

Tož já se mírním a sdr také. Prostě tolerujeme se, ale ne své názory. Ty prostě nerahabilitujeme. :-).

24 sdr sdr | 5. ledna 2009 v 12:37 | Reagovat

(23) matka

Nechci se mírnit. Ale tolerujme se navzájem i se svými názory.

Chci dál obhajovat svoje názory za pomocí argumentů.

To, že se mnou někdo nesouhlasí, neznamená, že bych mu musel rozbít hubu, protože i on má právo na svůj názor. Pokud ovšem někdo nesouhlasí jen proto, aby nesouhlasil a svůj názor nepodpoří argumenty, připadně podpoří urážkami, svědčí to jen o něm samém.

25 matka matka | 5. ledna 2009 v 13:21 | Reagovat

24 sdr

No víte, já nesouhlasím proto, abych nesouhlasila. A tečka. A souhlasím proto, abych souhlasila. A tečka.

Nebudu přeci souhlasit, či nesouhlasit jen proto, abych se někomu zavděčila, že ano. To znamená, kam vítr, tam plášť, co kdybych nějakou kačku či pochvalu obdržela, že ano. Takhle prosím ne. To zde již bylo.

Proto občas s někým souhlasím ,pokud si myslím, že jeho pravdu mohu přijmout za svou, podruhé s tím stejným člověkem zas nesouhlasím, protože mám pocit, že lže. Prostě buď mám svůj názor, nebo ne.

A pokud ne, tak trochu provokuji, abych ho získala na základě reakcí, cizích komentářů.

No a pokud změním - získám nový názor, odporující původnímu,  i to jsem schopna říct. Na nic a na nikoho přitom nehledím. Ani na sebe.

26 sdr sdr | 5. ledna 2009 v 13:28 | Reagovat

25 matka

Máte pravdu v tom, že máte právo na svůj názor, i kdyby nebyl ničím podložen.

V případě, že se ale můj názor liší s názorem někoho jiného a sám svůj názor podložen rozumnými argumenty nemám, je na mě, abych se o něm aspoň zamyslel.

Jinak Vás si (na rozdíl od jiných, bohužel) velmi vážím, protože i když se s někým názorově nesejdete, nikdy nesklouznete k urážkám (na rozdíl od jiných, bohužel).

27 matka matka | 5. ledna 2009 v 14:12 | Reagovat

26 sdr

No a proto se zamýšlím a mimo jiné hledám i tak, že jak jsem výše napsala....tak trochu provokuji, abych ho získala na základě reakcí, cizích komentářů....

No a hele, vulgární a sprostá umím být, nemáte ponětí, v čem jsem vyrůstala. Ale proč si pusu špinit, že ano. Prostě pěstuji "kvark slušnosti". :-)

No a teď budu trochu jedovatá: "Divná země a divní lidé v ní."  Jak pro koho. Prostě se rozhlížíme. A potřebujeme cit. Ohrnování nosu nás bolí. A mnohé proto, jak chameleon skrýváme i sprostotou. Je v tom i mnoho bezradnosti mnoha lidí, na které nikdo zřetel nebere. Tím určitě trpěl i autor, když jeho profesi u nás nikdo nepotřeboval.

28 autor článku autor článku | E-mail | 5. ledna 2009 v 20:01 | Reagovat

[27] trpěl i autor, když ... Ale vůbec ne, mám svoji práci tady. V Čechách jsem ale mohl být po roce 1989 možná lidem užitečnější.

29 matka matka | 5. ledna 2009 v 21:04 | Reagovat

28  autor

:-)

A já zas tady :-)

Spokojeni jsme tedy oba dva.

30 Degon Degon | 6. ledna 2009 v 11:19 | Reagovat

28 Hovorí sa tomu tiež sebarealizácia. Domáce skromné prostredie nedávalo pre takúto sebarealizáciu dobré podmienky a tak mnoho ľudí išlo tam, kde sa dokázali lepšie uplatniť a tiež ich dokázali aj lepšie ohodnotiť. Tomu sa nemožno čudovať. Vlastenci potom dreli biedu doma, ale mali dobrý pocit, že pre domovinu urobili omnoho viac, ako tí v cudzine. To je však relatívne. Prečo zazlievať ľuďom to, že opustili vlasť a išli tam, kde mohli byť užitočnejší?

31 matka matka | 6. ledna 2009 v 12:00 | Reagovat

30 Degon

Ano.

A proč zazlívat dalším lidem, že zůstali doma.

Každý jednou začne hledat a pak může něco krásného začít vznikat. I zde, ať už zde bylo jakkoliv. A nikdo o tom nemá ani ponětí, co se rozvíjí.

32 matka matka | 6. ledna 2009 v 12:00 | Reagovat

Co z tzv. lůzy vyrůstá.

33 matka matka | 6. ledna 2009 v 22:07 | Reagovat

No, snad všecka vyroste a v "bahně" nezůstane navěky.

34 dunaj dunaj | 7. ledna 2009 v 16:04 | Reagovat

autorovi

Bavím se . Nedoceněný odborník, vlastenec-ale za  kopečky, určitě emigranat z donucení. atd. Přitom z každého Vašeho příspěvku čiší zlost. Ale to je pro emigranty typické.Prostě druhá kategorie.

35 MIRA MIRA | 7. ledna 2009 v 23:05 | Reagovat

[34] dunaj

Též se bavím. Doufám, že i autor nazvaný emigranátem. Snad nevybuchne.

:-)

PS. Je dobře, že z vašeho příspěvku nečiší zlost, ale humor.

36 Agatha Agatha | 9. ledna 2009 v 23:47 | Reagovat

Tak nějak si myslím, že člověk, který tady nežije, a který tady byl naposledy před deseti lety, nemá právo cokoliv hodnotit. Já bych se třeba neodvážila hodnotit situaci v Německu, i když jsem tam byla nedávno a jezdím tam dost často.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama