Vánoce 1/3 - jaké jsou ty pravé?

11. prosince 2008 v 9:56
Bylo, nebylo, ve chlévě v Betlémě se na Štědrý den narodil malý Ježíšek. Jelikož byly vánoce, ležel venku metr sněhu a fičel studený vítr. Aby mu nebyla zima, dýchal na něj voleček a oslík.
Tu přišli 3 králové, Kašpar, Melichar a Baltazar a složili své dary, zlato, kadidlo a myrhu. Venku před chlévem stál ve sněhu český dudák, oblečen do národního kroje, s Ladovskou beraničkou, a vyhrával Ježíškovi na dudy...

Co prosím? Že tak tomu asi ve skutečnosti nebylo? A jak tomu tedy bylo?

Kdo je vlastně starší?
Ježíšek, ono holátko v jesličkách, na kterého dýchá volek a oslík, nad kterým rodiče spráskli ruce: "no to je nadělení"?

Nebo Děda Mráz = Svatý Mikuláš = Santa Claus = německy všeobecně Weihnachtsmann, obtloustlý červený děda s velkým pytlem dárků na zádech, který bydlí v Laponsku, na Sibiři nebo v Grónsku?


Kdy a kde vznikly Vánoce? V průběhu dávných tisíciletí, a tisíckrát znovu a nezávisle na sobě na různých místech. Těžko ovšem v teplých jižních krajích. Nemusíte ani vlastnit hodinky, kdo není slepý a trochu mu to myslí, ten pozná slunovrat. Zima a tma dělá život těžký, kdož ví, jestli se jara dožijeme. Tak tomu v těch dávných krutých dobách bylo. Tu si lidé všimnou, že slunce přestává zapadat a vycházet stále více vlevo, ale najednou zase nazpět kousek vpravo. (Jsme ve vyšší geografická šířce na severní polokouli!) Ze stejného místa pozorují další den a zase další a to už není pochyb. Ano, slunovrat je tady! Dny se začaly zase prodlužovat, hurá, dnes večer slavíme. Jak slavíme?
Dnes pochopitelně zcela chybně, což se můžeme všichni všude dočíst, tedy jen hektikou a utrácením peněz, původní smysl Vánoc už se z těch dnešních dávno vytratil. Naši předkové byli geniální, dělali všechno správně, my jsme blbci, děláme všechno špatně. Nepíšou jen přechytralí sklerotikové, tlachá to i puberťák. Slýchal jsem tuto pochybnou "moudrost" dávno v dětství a jistě se to říkalo už před tisíci lety. Ono totiž v každé době žilo dost lidí, kteří sice nevěděli nic, zato všechno lépe. Stromečky patří do lesa a ne do bytu, zbytečně se uříznou a pak vyhodí. A kde to vůbec stojí v evangeliu, že má být ten večer k jídlu kapr, he?

Jaký tedy byl ten původní správný smysl vánoc? Tady jsem ještě nikdy ani jedinou přijatelnou odpověď nedostal, toliko blábol.

Nuže, my lidi, z národů ač jsem různých, slavíme tak, že ozdobíme naše okolí, jíme, pijem a dáváme si dárky. Proč dárky? Když já mám radost, přeji radost druhým. Výlov bohatých jihočeských rybníků dal vzniknout tradici vánočního kapra. Před zimou se prořezávaly v lesích slabší stromky, než je vyhodit, lepší ještě použít jako ozdobu. Lidé rádi koupí, za okny sníh a tma, doma kus zelené voňavé přírody. Nevědomí kritikové této hezké tradice jednoduše zaměňují příčinu a důsledek.

Pokračování...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Dara Dara | Web | 11. prosince 2008 v 11:19 | Reagovat

Pravej je každopádně jenom náš Ježíšek. :-) Hezky napsáno...

2 Jirka Jirka | 11. prosince 2008 v 11:23 | Reagovat

[1] Dara

Přesně tak, já na něj věřil spoustu let a nemusel na mě v Tesku blikat a mumlat v americkém stylu.

3 rucuk rucuk | E-mail | 11. prosince 2008 v 13:01 | Reagovat

Nemusím věřit ani na Ježíška, ani na jiné děduly, ale tradice Vánoc, kdy se schází rodiny, udělá se předvánoční očista bytu či domu, je hezká a nikomu neublíží. Jsou lidé, kteří se na Vánoce netěší a mají k tomu osobní důvody, ale těch je určitě méně. A proč brát zvláště malým dětem radost ze stromečku a dárků? Někdy je lépe nerozebírat důvody, natož dějiny různých tradic, je   dobré ponechat si nějaké iluze z dětství.

4 Dara Dara | Web | 11. prosince 2008 v 13:37 | Reagovat

2)

Přesně tak! Santu ať si nechaj tam, kde na něj věří... Zrovna asi v sobotu dávali nějakej film o Santovi... Měli jich tam takovou fůru, že nevěděli, jestli je prevej nebo ne... To se nám  s Ježíškem nestane. :-)

5 Dara Dara | Web | 11. prosince 2008 v 13:38 | Reagovat

3)

Vy na něj věřit nemusíte, ale děti na něj věří a proto se těší. Já jsem třeba byla zklamaná, že není...

6 Tenzulice Tenzulice | 11. prosince 2008 v 13:50 | Reagovat

Mně nosil dárky Ježíšek. Říkali mi to maminka i tatínek. Dobře si pamatuji, jak se za zasklenými dveřmi rozsvítil stromek a zazvonil zvoneček. Kdo tvrdí, že je nějaký Santa Claus, nebo děda Mráz, lže. Je jenom Ježíšek. o))))

7 matka matka | 11. prosince 2008 v 14:14 | Reagovat

Jasně. Ať nám nelžou. :-)))

Ježíška můžem kolíbat, ovšem jak bychom kolíbali ty dva, to teda nevím :-)

8 Paaja Paaja | E-mail | 11. prosince 2008 v 14:20 | Reagovat

Miláčku, vím, že tě to bude mrzet, budeš zklamaný a možná mě budeš nenávidět, ale já už takhle nemůžu dál. Musím ti to říct. Trápí mě to. Vím jak moc to pro tebe znamená, i mne to mrzí, ale......Ježišek neexistuje!!!!!!

9 caracola caracola | 11. prosince 2008 v 14:43 | Reagovat

Ačkoliv jsem atheista,dávám přednost českému Ježíškovi před americkou reklamou na Coca Colu.

10 Dara Dara | Web | 11. prosince 2008 v 14:44 | Reagovat

6)

Jo! Máte recht!

8)

Aby se k Vám nedostavil moment překvapení.. Říká se, že ten, kdo věří v Boha a zjistí, že není, o nic nepřijde. Ten, kdo v Boha neveří a zjistí, že je, přijde o hodně. Není to tal s i Ježíškem? :-)

11 autor článku autor článku | 11. prosince 2008 v 14:56 | Reagovat

Nehádejte se mi tady! Jestli Ježíšek je, nebo není, rozhoduji já. Snad večer zainstaluji druhý díl.

12 Dara Dara | Web | 11. prosince 2008 v 15:09 | Reagovat

11)

A proč byste o tom měl rozhodovat Vy? Už v nadpisu pokldádáte otázku, jaké Vánoc jsou ty pravé, z čehož plyne, že Vy sám to nevíte. My Vám odpovídáme, že pravé jsou jedině ty naše, s Ježíškem. :-) Kdyby Ježíšek nebyl, Vánoce jsou na prd. Salát si můžu udělat i v červnu, kapra nejím a dárky dostávám i k narozeninám... ale Ježíšek, ten chodí jen o Vánocích. :-)

13 Tenzulice Tenzulice | 11. prosince 2008 v 15:15 | Reagovat

[7] matka: Tak jestli tohle nepřesvědčí ty ruso a usa fily, tak už nic. Živě si představuji, jak někdo kolíbá Santa Clause a Dědu Mráze. Cha, cha, cha,cha...........

14 Dara Dara | Web | 11. prosince 2008 v 15:16 | Reagovat

13)

A Santu ještě se sobama. :-))

15 Jirka Jirka | 11. prosince 2008 v 15:56 | Reagovat

[11] autor článku

Ježíšek je, víme to s Darou úplně jistě :-)

16 hejtman Šarovec hejtman Šarovec | 11. prosince 2008 v 16:16 | Reagovat

Proč se, vážení, přeme o vnější jevy a způsoby. Je zcela jásné, že zimní slunovrat, čili postupné prodlužování dne a krácení noci, sledovali a s nadějí oslavovali již naši dávní předkové, snad již v době kamenné......

Jde o vzbuzení naděje, že bude opět lépe, přestane zima, tma a hlad a bude se lépe žít.

Právě tuto skutečnost zneužívají církve všech druhů. přiznám se, že i já. Na svátek Lucie začínám přesvědčovat svoji ženu, že "každým dnem jsme jaru blíž!"

17 Dara Dara | Web | 11. prosince 2008 v 16:19 | Reagovat

16)

Tak větou: "každým dnem jsme jaru blíž!" byste mne, jakožto docela těžkého alergika, nepotěšil. :-) Ale jinak je to optimistické. :-)

18 honza honza | E-mail | 11. prosince 2008 v 18:24 | Reagovat

Fuj !!!!!

Styďte se !!!

Napadlo Vás někdy,že nechat si nosit dárky od Ježíška je vlastně tichý souhlas s dětskou dřinou ? :)))))

19 M.anon M.anon | 11. prosince 2008 v 19:35 | Reagovat

Jedině Jeeeeeeeeežiišek, panáček...:-))

20 rucuk rucuk | E-mail | 11. prosince 2008 v 19:52 | Reagovat

Jako dítě jsem věřila na Ježíška možná do 5 let, pak jsem byla v dětském domově, kde strom byl, dárky také, ale jen co kdo dostal od rodičů. Neměli na to moc peněz, aby dali všem stejně. A věřit jsem přestala v momentě, kdy mi po tatínkovi zemřela i maminka ve svých 28 letech, mých 8,5 . Prostě jsem si řekla, pokud by byl Pán Bůh nesebral by dětem -bratr měl 10 let - oba rodiče. Vysvětlujte dítěti, že je Bůh milostivý a pod.

21 autor článku autor článku | E-mail | 12. prosince 2008 v 8:53 | Reagovat

[20] Na blogu mám 92 článků, v ČR jsem vydal knihu (ságu vikingské dívky, která na svém poníku hledá pohádkové království Rosengartenu) a napsal tak ještě ledacos. Nikdy nikde jsem určitě neuvedl větu, že "Bůh je milostivý". Jsem dalek toho, hlásat nějaké cirkevní dogma, a právě tak by bylo zbytečné vykládat takové fráze mě.

22 děda děda | 12. prosince 2008 v 9:09 | Reagovat

Když jsem byl malej, valili nám ve škole do hlav, že dárky nosí Děduška Maroz. Kamarádili jsme s Ruskem a Ježíšek byl sice né zakázanej, ale minimálně nedoporučovanej. Doba byla ale taková.

Mýmu vnoučkovi, kamkoliv se podívá, valej pro změnu do hlavy Klausovic Santu. Kamarádíme s Amerikou, na Ježíškovi se tolik prachů nevydělá a navíc doba je zase taková. Zase nejsme úplně svoji.

Nevím s kým budeme kamarádit za padesát let, možná s Čínou, ale pevně věřím, že vedle svýho šikmookýho kolegy, tu bude i náš českej Ježíšek.

23 terezka terezka | 12. prosince 2008 v 10:04 | Reagovat

Soused si v naší české vesničce střediskové  nainstaloval před svou českou chalupou, kde se odjakživa slavily české vánoce, sobí spřežení se santa klausem a s žárovkami. I toto je to typ českého člověka. Jen mám obavy, že klidně sežere i psí výkal, pokud v něm bude zapíchnut dolar.

24 matka matka | 12. prosince 2008 v 10:13 | Reagovat

Tož jinak - mámy své děti vždy kolíbaly a brzy opět přijde dítě na svět. Jedno, jestli je to sluníčko se slunovratem, či skutečné děťátko. Prostě můžem ho kolíbat, stejně jako nás naši předkové hojdali a kolíbali.

No a v pytli, či na saních ať si je vozí ve svých zemích původních. Cože vlastně vozí? Vědí vůbec, že Ježíška, že ho vlastně také hojdají? Co by bez něj vozili?

25 Zuzka Zuzka | 13. prosince 2008 v 20:08 | Reagovat

Vpodstate jste to napsal v clanku. Santa Claus je sv. Mikulas, ktereho my "slavime" 5.12. a pochazi z Turecka ( takze nechapu, kde se vzal, dle americanu, na polu :-/ ) 24.12. nam nosi darky Jezisek. To ze to maj v USA zmatlany dohromady je jejich vec a jestli se po nich budeme opicit, tak budou mit deti o par dobrot min :-( a rodicove utrum se strasenim certem :-)

Tak se narode prober a zustan svuj!

PS: ackoliv se strasenim certem ja nesouhlasim ... beztak to funguje jen par dni pred a po...

26 staryvul staryvul | E-mail | 14. prosince 2008 v 15:43 | Reagovat

Vanoce jsou jiste moc hezke pro deti,jako maly jsem se samozrejme taky tesil a nemohl se dockat az se Jezisek zase zastreli a necha darky na schodech,jednou dokonce stryc vytrelil z poplasnaku a my deti vybehli ven.Neni to ale vsechno jen uz svatek obchodniku,komerce?znama vec ze Santu clause vymyslela Coca cola a navic ze i jeho jmeno neni spravne,santa je zensky rod.Jezisek se narodil buhvi kdy,jeho narozeni bylo oficialne stanoveno cirkvi az davno pote co byl ukrizovan.ano priznavam,nemam vanoce rad,uz proto ze lidi od sebe navzajem ocekavaji darky,pak porovnavaji cenu,chodi to vymenovat do obchodu protoze chteli neco jineho nebo dostali stejny darek dvakrat,nakonec si davaji uz jen penize a kouzlo svatku je ´definitivne pryc.naopak je hezci nezistne obdarovavat lidi ktere mame radi v prubeh roku kdy to necekaji,jen tak.vanoce jsou pro mne jen deprimujici cas plny starosti.jezisek ci santa klaus dnes mam dojem je to uz jen o penezich

27 Autor článku Autor článku | 14. prosince 2008 v 17:42 | Reagovat

Nepovažuji za moc chytré, když někdo píše komentář k článku, který si vůbec nepřečetl.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama